Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-30 20:05:34
Děkujeme za moc pěkné fotky a podařené komentáře, které přesně vystihly atmosféru hry :-)
Petr (Jak se nám líbí!), 2011-06-26 15:25:48
Nám se Krůta moc líbí, a kdy něco nemůeme vylutit, tak pilně a radostně čekáme na DEAD.
Je prostě osobitá svými nápady na originální ifry a zcela ujetými motty, jejich význam skoro nikdy nepochopíme. Mapu v Luánkách jsme obkreslili a rozstříhali, snaili jsme se ji té napasovat na kódování stromů na mapě v parku, a teprve poté na fólii, nevěrnici jsme kamenovali, pouili jsme meč místo noe a Ronov místo Hlinska. DNA fasáda byla úasná. Tahle hra má také kouzlo v tom, e orgům můeme beztrestně napsat ji v průběhu, co si o Krůtě myslíme. Nejtragičtějí na letoní Krůtě byla děsně přesolená česnečka na Masném růku, ale za tohle orgové opravdu nemůou. Díky za krutou hru!
Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-22 15:48:28
Dejw: systém je na denní ifrovačku vynikající, o tom není pochyb. Proto taky na Krůtu rádi chodíme :o)
Dejw (org), 2011-06-22 11:53:04
Děkujeme za vechny připomínky a návrhy. Vyjádřím se k námitkám proti hernímu systému. Krutá (zá)kruta má systém řekněme jako minigolf. Vichni mají anci dostat míček do jamky třeba na jediný úder, ale podaří se to jen ikovným (nebo velmi astným). Kdy se vám to nepodaří na 6, napíete si sedmičku a jdete dál. Můe se stát, e po estém úderu zůstane stát míček centimetr od jamky a dostanete sedmičku stejně jako Mr. Bean, který se míček teprve snaí dostat z kanálu. Ano, je to veliká nespravedlnost, ale taky monost, jak dostat Mr. Beana zpátky do hry.
Třeba je velmi dobrý, jenom jedna dráha mu z nějakého důvodu nesedla. Podobně je to se iframi. Některé ifry vám sednou, jiné ne, čím víc jich vyřeíte (či vyřeíte včas), tím lépe. Čerpání HELPů a DEADů není ádná ostuda ani potupa, ale integrální součást hry.
Je jasné, e některé ifry jsou lehčí a jiné těí a moná by se hodilo časy nápověd a záchran pro ně upravit, ale myslíme si, e takový zásah do pravidel by přinesl víc zmatků ne uitku. Některé týmy se nad ifrou dokáí bavit i podstatně déle ne 2 hodiny, jiné se vztekají u po půl hodině, to je záleitost individuální, my ty 2 hodiny povaujeme za dobrý kompromis a dobře to funguje i s ohledem na předpokládaný čas a počet týmů přiedích do cíle.
kotelník (Ústřední topení), 2011-06-21 16:55:05
Mě (nám) se hra líbila, krůta má holt svoje zvlátnosti a to, e vechny ifry nemůou mít obtínost vyladěnou vzhledem k danému času nápovědy a záchrany je předem jasné, tak nemá smysl nad tím hudrat :).
Návrh na zlepovák pro orgy bych měl v jiné oblasti - Upřesnítko po vzoru Svíček. Chápu, e ve městě je nezbytné ifry obzvlá schovávat. Take kdybychom např. měli napsáno, e ifra 6. je pod betonovým kvádrem, tak bychom ji nehledali půl hodiny.
Kruté díky za krutou hru!
Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:51:36
Kodyn: Naprosto s tebou souhlasím, e ifra by měla být řeitelná i bez nápovědy, ale to letos byly vechny. Co jsem já myslel tím, e 6 byla s nápovědou lehká bylo to, e tam orgové vyplnili prostor dvou opravdu těkých ifer (5, 7) ifrou, která je po nápovědě u docela snadná, aby týmy trochu povzbudili. Ke konkrétním výtkám: Hinty ve védské - vechny Hlinska, Olomouce a spol. ly snad doplnit bez větích problémů. Pak u zrovna Hlinsko je docela nápadné, navíc se dá vimnout, e před kadým u doplněným slovem je oblast s bílou ipečkou. Ano, chce to bystré oko, ale dá se na to přijít analyticky, já to povauji za dostatečné hinty pro těkou ifru. Bluditě se mi nelíbilo, ale i tam ty cihličky v levém horním a pravém dolním rohy dost signalizovaly odkud vítr fouká. Navíc na bluditi bylo krásně vidět, která pravidla autor dodruje (ádné oblasti 2x2 bez stěny, ádné uzavřené prostory) a které naopak ne (jednolitá stěna, jeden východ a jeden vchod, pravidelnost), take i tady se dalo na základě těchto hintů zanalyzovat, kde můe být pes zakopán (a nevěrnice zazděna). Zrovna bluditě se mi vůbec nelíbilo jako ifra, nicméně hinty v ní byly. Mapa měla hintů celou řadu - byly v ní krásně vidět ty ifrovací principy, bylo hezky vidět, e existuje jediná tra přes kolečka na její trasa jsou tyto principy a konečně bylo evidentní, e fólii tým nedostal jen tak pro legraci. I my jsme to málem dali před nápovědou - stačil by nám jediný člověk, který by trval na tom, e musíme pouít fólii.
Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:38:04
Héra: Promiň, ale ty vytrvale slovíčkaří. Já kdy čtu někoho příspěvek, tak jdu po vyjádřené mylence a snaím se mluvit obecně, abych se něco nového dozvěděl, aby se můj názor nějak formoval. Proto jsem třeba v reakci na Finna nemluvil jen o dvouhodinovém sezení na Krůtě, ale i o podstatně delích zásecích třeba na TMOU, protoe si myslím, e je zajímavé zjistit názory někoho jiného. Já mám za to, e lidé jsou rádi vystaveni výzvě, těké ifře, záseku a mají monost jej svojí vůlí, prací a opatřeními proti trudomyslnosti překonat. O tomto překonávání překáek pro mě prostě ifrovačky jsou, ale rád se pobavím s někým, kdo na to má třeba jiný názor, kdo si myslí, e lidi záseky nebaví...Nicméně fajn, teď abych reagoval na tebe - Nechtěl jsem diskuzi na této úrovni, u se to troku zvrhává spíe v hádku a přetahovanou o slovíčka, take jen to nejzásadnějí: "Na 1. ročníku jsem nebyl spokojen s řeitelností ifer, proč trávit den čekáním na dalí a dalí SMS." To je tvůj výrok. Ano, parafrázoval jsem ho tak, e se hra zvrhne v čekání na SMSky, přijde mi, e jádro těchto vět je stejné. Pokud má jiný názor, tak asi mluvíme oba jinými jazyky :) Pokud bys snad argumentoval, e tento výrok se týkal jen prvního ročníku, tak dále píe, e ke zlepení nedolo. Take tak. Co se týče hintů - jsem rád, e jsi vzal zpět své tvrzení, e hinty tam nebyly. Jestli jich bylo dostatek nebo ne, no...podle mě je to dost otázka názoru. Těká ifra má logicky méně hintů ne lehká. Ty by sis na své ifrovačce přál, aby nápověda byla a záchranná sí pro účastníky, nicméně pokud je nápověda po hodině, tak by to znamenalo mít tam převáně lehké ifry. Zdůrazňuji, e proti tomuhle systému nic nemám, je na spoustě jiných ifrovaček a funguje velmi dobře. Nicméně Krůta zařazuje těké ifry a orgové počítají s tím, e těké jsou a e účastníci s nimi budou mít problémy. Nebo alespoň takhle - jak ty doufá, e orgové jen nechtěně přestřelili obtínost, já zase doufám, e orgové počítali zhruba s takovýmto počtem dolých týmů, čerpaných nápověd, čerpaných deadů atd. A jetě na závěr: Jeliko stále existují i na ifrovačkách s podstatně větím startovným, organizačním týmem a věhlasem ifry, které jdou metodou "Franto umla to" vyřeit mnohem lépe, ne pečlivou analýzou, případně neobsahují jediný hint na jejich řeení (mohl bych uvést konkrétní příklady, ale jsou to vesměs jednotlivé ifry na jinak velmi dobře zvládnutých hrách), tak nevidím důvod, proč kritizovat Krůtu za to, e má moc těké ifry :) Ty takové důvody má, výborně, to je super, ale nebraň mi oponovat ti a vést s tebou dialog. Já se tě nesnaím shodit, dělat z tebe hlupáka, nebo říkat, e tvé názory jsou nesmyslné (a omlouvám se, jestli to tak vyznívá, mám občas problémy, e mě lidé patně chápou, protoe jsem velmi zvlátní člověk, obzvlá co se internetových diskuzí týče), jen se mi zdá, e někde zaměňuje své názory za fakta (co vyčítá ty mě, take to asi nevědomky děláme oba)...
Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-21 14:33:10
Lama: no problém podle mého je, pokud ifru posuzuju podle toho, jak vypadá po nápovědě. Ta ifra má být řeitelná bez ní. Ano dramaturgie hry nahrává případnému nedřepění, ale nemá to být hlavním středobodem hry. Tím z mého pohledu má být lutění.
Originalita ifer se mi líbí, pokud ji odhalím a jsem autorem veden, jak ji vlastně vyřeit. Ne tím, e musím počkat na sms, která mi vyselektuje oblast, ve které u to teda pokořím.
U védské, Bluditě a koneckonců i Mapy klidně mohly být nějaké hinty co a jak s tím... Prouek a 3 části na čárku hold ignoruju, protoe to nás vůbec nenapadlo a je to asi nae chyba (i kdy jsme měli ve pro řeení potřebné jen ne tento nápad).
Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:09:43
Richard: Jetě jsem zapomněl - 6 jsem říkal, e je lehká po nápovědě. 3 je pracná, ale ne těká, ale je to o tom, jak si to slovo definujeme, já bych to definoval tak, jak jsem zmínil v příspěvku pro Mílu níe, protoe tak mi to přijde smysluplné...
Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:07:49
Richard: Souhlas, e pokud by ifry byly jednoduí, tak e by je vyřeilo více týmů před termínem deadu a byly by větí mezery mezi zkueným a nezkuenýmy týmy. Osobně ale preferuji to, jak Krůta vypadá teď. Hra tak jak je aktuálně nastavená je originální, zajímavá, zábavná a je to výzva, podle mě není důvod ji měnit. A podobný systém s lehčími iframi je na mnoha a mnoha ifrovačkách (Dark City, Ostrovtip, JTZ, Hradecká sova, atd.), take o to větí radost mám z originality Krůty :)
Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:01:33
Míla: Je to otázka toho, co si představuje pod pojmem lehká ifra. U mě je lehká ifra tak, kde nedochází k delí fázi "neřeení", čili kde je stále co dělat. 3 je pracná, ale lehká - ty nápady jsou zcela triviální, jen to prostě zabere (vyřeení logické úlohy, přesun, opsání písmen z baráku) dlouho, ale není problém, e by tým nevěděl, co dělat.
Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-21 12:31:23
Tak pod to, co napsal Richard bych se podepsal... Přijde mi, e v předchozích 2 letech jsme měli buď víc těstí, nebo ty hinty prostě byly víc vidět.
Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-21 11:44:58
Dovolil bych si parafrázovat zde ji citovaný výrok "VECHNY ifry obsahovali řadu hintů vedoucích k jejich vyřeení" na "VECHNY ifry obsahovali řadu hintů z nich některé vedly k jejich vyřeení", nebo tohle je moje bezprostřední zkuenost ze hry. Bohuel pro nás, jsme nebyli schopni poznat, které jsou ty správné a které ne.
Héra (Jeníčci), 2011-06-21 10:51:41
To Zuza, Lama: Nepodsouvejte mi pořád to hodnocení kvality hry. Říkám, co se mi nelíbí, co mi nevyhovuje, co pro mě není dobře. A současně e je volbou orgů, zda to tak chtějí mít. To není toté, jako e hra je patná. To znamená, e mě takto nebaví. Ale kdy baví řadu jiných lidí, tak proč bych ji nazýval patnou? Je jen pro jinou klientelu.
To Lama: Je to těké. Teď jsi zase (ne jen v příspěvku mně) vytáhl slovo "pravda". Je velmi oemetné pouívat ho při hodnocení názoru. Taky jsem nevěděl, e jsem měl (pod hrozbou trestu) na něco reagovat :-). Ale konkrétně do hlubí debaty o hintech jsem se nechtěl poutět proto, e zde je obecná diskuse a tohle by patřilo k jednotlivým ifrám. Teď u na to témata jsou, můeme je rozvinout tam. Nicméně zde jdu do sebe a zpřesňuji svou původní formulaci "ifry neobsahují vodítka" na "ifry neobsahují dostatečná vodítka". Za odváné bych zase já povaoval tvrzení "fakt, e VECHNY ifry obsahovaly řadu hintů vedoucích k jejich vyřeení", kde lze přinejmením diskutovat o termínech "řadu" a "vedoucích k vyřeení".
Vadí mi, kdy si původní text nějak přeformuluje do jiného tvrzení, které pak oponuje. I Finnovo tvrzení "větinu týmů často opakované dvouhodinové zákysy nenaplňují" mění na "větině týmů vadí sedět na ifře dlouho" a hovoří o 8 hodinách. U mě je to "jen tak z čistého nebe", které se uvozovkami tváří jako citát z mého příspěvku, ale tam není. Ale hlavně "Rýpnutí na závěr bylo proti tvé větě, e se hra zvrhne v čekání na smsky." - kde jsi tu mou větu vyčetl? Neměl bys mou větu "Určitě je vaím právem mít hru právě takovou, zaloenou na posílání nápověd a pohybu prostřednictvím záchran" takto podle svého přeformulovat a na novém základě "rýpat" a vyvracet.
Ale abychom nechali těch bojů. K původnímu příspěvku mě nevedla touha zkritizovat kdeco. Spíe upozornit na to, co by se podle mě dalo udělat lépe. Opravte mě, jestli se mýlím, ale pro hráče i pro autory mi přijde lepí, kdy hráči objeví skvělé autorské nápady při hře, nikoliv a po ní někde na webu. Tady mnohé nápady opravdu skvělé byly, nicméně kýený efekt větinou nenastal, co je koda.
Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-21 10:01:26
Lama: Podle čeho usuzuje, e byla ifra lehká? Kdy se mrknu do statistické tabulky, tak bych to moná řekl o 1 a 4, ale ne o 3 a 6.
Jinak, co se týče dramaturgie, myslím, e střídání obtínosti, zařazení aktivit proti trudomyslnosti, případně 8 hodinový zásek si mohou dovolit hry které jsou delí. U Krůty si dovedu představit, kdy budou vechny ifry těí, ale pak bych to bral bez nápověd a deadek.
Ale čistě z pohledu zábavy, co je pro mne lákavějí je dát si víc lehčích ifer, ne jednu tuhou.
Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-21 09:50:12
Zuza: Myslím, e nikdo nezpochybňuje řeitelnost ifer jako takovou, ale jejich obtínost v rámci hry. A u byla obtínost způsobená pracností (např. 3), nebo vyzkouením hromady slepých cest (např. 5). Pokud mám v prinicipu 2 hodiny na ifru (protoe pak mi orgové nabízí záchranu, tudí zjevně chtějí, abych tam déle ne 2 hodiny nebyl) a současně větina ifer (min. u nás) zabere ty dvě hodiny i bez záseku tak je záchrana patně nastavená, buď měly být záchrany později, nebo jedoduí ifry (opět opakuji, e se na to dívám v kontextu hry).
Mila (Albert Stallone), 2011-06-21 08:31:09
@Lama: Sorry, ale sifra (3), ktera kombinuje tri principy (logicka uloha, baze DNA, binarka) neni lehka
Zuza (JADERNÝ ODPAD), 2011-06-20 23:22:05
To Héra: Nepřeceňovala bych vypovídací hodnotu výsledkové listiny ohledně lutitelnosti ifer. Některé týmy braly nápovědu a po vylutění jen "ze zvědavosti", jiné braly deadku, protoe to byl rychlejí postup ne dolutění. Naopak zcela zřejmé je, e vechny ifry byly lutitelné bez nápovědy a do cíle doly čtyři týmy. Posuzovat kvalitu hry podle barevnosti výsledkové tabulky mi připadá odváné, i kdy moc dobře chápu, e následky klovanců jsou jetě bolavé :)
Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 20:29:16
A jetě krátce o dramaturgii: e by se na ifrovačce měli střídat lehké ifry s těkými je něco, co je asi pravda, a si kdo chce co chce říká. Otázka ale je, co je to lehká ifra. Podle mě byli letos na Krůtě lehké ifry 1, 3, 4, 6 po nápovědě, 8 a asi 10 (předpokládám, řeení neznám). To je docela dobré rozloení. Ano, ty ifry nejsou triviální (s výjimkou 8), ale proč by na ifrovačce, která má být krutá měly být triviální ifry? Jistěe, pokud by orgové chtěli dělat masovou akci a konkurovat TMOU, Matrixu a Bedně, tak na to jdou patně, ale já dost pochybuju, e by něco takového chtěli :)
Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 20:25:03
Finn - Já nevím, kde bere to, e větině týmů vadí sedět na ifře dlouho. Já se častěji setkávám s názory "byl super pocit to po 8 hodinách konečně dát" a "kdy jsme to konečně dali, tak jsme běeli na dalí stanovitě a tam to dali za 10 minut". Ano, nevylutit je demotivující. Ale vylutit něco fakt těkého je skvělý pocit a hodně motivuje i na dalí stanovitě. Co se týče celkové populace, tak asi lidi nebaví něco beznadějně dělat ani ty 2 hodiny, ale na ifrovačky chodí magoři, take si myslím, e si "troufá tvrdit" něco, co je daleko od pravdy :) Ale nevím, anketu jsem nedělal, nicméně i kdybys měl pravdu, tak je vidět, e i ten fakt, e Krůta spíe přitvrzuje, neznamená, e by neměla své fanouky.
Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 20:14:22
Héra: Mám pocit, e nae diskuze začíná být trochu osobnějí a útočnějí, ne jsem zamýlel. Nicméně budi. V mojí reakci se chytá maličkostí, zda je velký rozdíl mezi 5% a 0%, či kdy pouít slovo omyl. Na co u (trestuhodně) nereaguje je ten fakt, e VECHNY ifry (díky Derovi za doplnění 8) obsahovali řadu hintů vedoucích k jejich vyřeení, take nemá pravdu, e bylo nutné "jen tak z čistého nebe" dostat nápad stejný jako autor, ve se dalo řeit analyticky. Rýpnutí na závěr bylo proti tvé větě, e se hra zvrhne v čekání na smsky. Pokud u vás ne, tak nechápu, kde bere tu jistotu, e u jiných týmů ano. A ano, nikde přímo nepíe, e hraje podle tebe patná, ani neříká, co mají konkrétně orgové změnit. Ale celý tvůj první příspěvek byl v duchu: "Tohle se mi nelíbí, tohle se mi nelíbí, tohle je lepí dělat takhle." Nechci slovíčkaři a hádat se, zásadní je, e nemá pravdu s těmi hinty, kadá ifra nějaké měla.
Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-20 18:14:06
Co se týče výplně času, kdy nejsou nové nápady: nás pod Petrovem uzemnil pár středního věku, který si to za denního světla rozdával na hradbách přímo v dohledu týmu, nějakých slečen nad námi a řady náhodných kolemjdoucích (a moná i čekajících na Nových Sadech). Tato scéna nám nabourala soustředění na lutění na tomto i následujících stanovitích (zejména muské 3/4 týmu) a u se nepodařilo přivolat zpět soutěivou vánost, u bylo hlavně veselo :-D
Ondra (ROFLCOPTER!), 2011-06-20 17:53:46
Musím se zastat druhé ifry, která rozhodně byla datelná. A krom toho to byl jeden z nejlepích nápadů, jaké jsem za poslední dobu viděl. Dost mě překvapuje, e skoro vichni brali nápovědu. Myslím, e na hře bez nápověd by tu ifru větina týmů dřív nebo později prolomila.
Co se týče DEAD SMS, brali jsme dvě, jednu na cihlách, které se podle mě mohla jmenovat jinak, protoe to pak člověk bral jako půdorys bluditě, se kterým se toho dá dělat straně moc. A taky by bývalo bylo elegantnějí, kdyby se to vechno podařilo dát do jednoho obrázku. Pořád jsem jetě nepochopil, proč byly čtyři, my jsme to skrz fólii cpali na sebe, překlápěli a tak dál... ...k řeení jsme se přiblíili, ale zdili jsme spí ze srandy, pěkně standardní třicítku zeď, na vodorovno a se správnou vazbou a pak jsme to hodili za záda a radi řeili krutou hru.
Druhá deadka byla na alfabetě, která byla jasná během pár minut, ale paralyzovala nás snaha začlenit maximum písmen řecké abecedy a psát pokud mono jenom doplňky. Návaznosti jsme si nevimli, tudí jsme tam cpali "sondy" a "kvadráty" a tak. Nakonec jsme velmi nejistě doplnili Psíka a Píď, ale k řeení nás to nepřiblíilo. I ten Jeí a konec názvu ulice z toho lezly, ale nakonec jsme nehaluzili a tu hodinku a půl do deadky si počkali. Některé z věcí nám přily lehce nekoncepční ("Tau Rus" - i kdy se mezi bláznivými návrhy vyskytl taky), ale napadnout nás to prostě mělo. :-)
Co se týče čekání na deadky tak máme asi drobnou výhodu v tom, e to bereme podobně jako Dopplerův jev. Na ifrovačky se chodíme primárně bavit a ne bychom se stresovali nad tím, jak nám to nejde a do dalích fází hry li zdrblí, to radi vyplníme čas smysluplnějí činností ( ranice, nějaké originální vyuití zadání, rekapitulace oblíbených vtipů, drbání společných známých, hádka :-) ) během které nás někdy něco napadne, jindy ne... Můe to znít divně a někomu můe zuřivé vejrání do papíru přijít jako vhodnějí a "sportovnějí" přístup, ale zdá se, e ve výsledku se nám to - světe div se - vyplácí.
Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-20 17:37:36
Jen ve stručnosti...
Díky za hru. Letos jsem se na Krůtu opravdu těil a asi jsme nebyli naladěni na stejnou vlnu :o(
Větina nápadů jak ifru řeit vdy zazněla, dokonce u některých ifer i s kompletním nápadem na řeení, ale existovalo z mého pohledu vdy mraky stejně hodnotných řeení, kdy ani jedno bych cíleně neupřednostnil.
Bohuel mi v ifrách chyběly takové ty malé potvrzovací hinty, které chodily a v HELP nápovědách a vyselektovali nám část nápadů a dovedly nás k závěrečnému řeení.
Jak je vidět z naeho postupu, bohuel se tak muselo stát u vech ifer (u ifry 3 jsme ji skoro měli, ale HELP nás popostrčil).
ifru 4 jsme měli komplet, ale nenapadlo nás pouít délku čárky 3 pole :o(
Ale vycházka to byla pěkná a to se cenní!
Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-20 15:46:18
Veselé kopy jsme i za střízliva a nejdřív se bavíme ifrou a kdy u nejsou nápady, tak přejdeme na jiný humor. U Krůty ale nápady větinou jsou a zkouejí se, a to nás baví, zvlá, kdy pak zjistíme, e jsme li správním směrem. Horí by byly ifry, se kterými absolutně neví co, a ví, e to nedá (nám stačí potkat na příchodu odcházející silný tým a víme, e je to průvih). V naem případě byla bez pořádného nápadu mapa, jene ta byla tak geniální, e se dírkama v deskách budu bavit celý přítí rok, stejně jako logem Brna po loňském čárovém kódu. Na to, e nám to nejde, si těce zvykáme celé tři roky naí hráčské historie, a je fakt, e příjemný pocit to není. Ovem to souvisí s egem, nikoliv s kvalitou ifer. Kruté ifry jsou nápadité a jsme si s nimi schopni pohrát, co se zdaleka nedá říct o jiných hrách. A záchrana po dvou hodinách pro mě není zákys - to bychom toti nemohli na ádnou ifrovačku. A my si hrajeme rádi, i kdy nejsme z nejbystřejích lutitelů. A jak můou týmy v předních liniích vědět, jestli si týmy ze zadních řad hru uili? Jsem zvědavá, jestli se ozve některý z naich souputníků o zadní příčky.
Finn (Aplikovaní Hroíci), 2011-06-20 15:05:45
To Paní Mláková: Kadý má jiný přístup ke hře. Pokud se dokáete 2 hodiny bavit tím, jak vám to nejde a pak dalí 2 hodiny znova, tak jste asi vichni v týmu veselé kopy a asi s vámi musí být dost dobrý někde zapařit. Mě ale takovéto zákysy nijak zvlá nenaplňují a troufám si tvrdit, e je to větinový případ. Spí nás nevylutění ifry hodilo vdycky do letargie. A to jsme z těch 7 nevylutili 2. Nechtěl bych být v týmech, kde byla situace jetě horí. Je potřeba jasně říct, e to větinou moc zábavné pro takové týmy není, aby si orgové nemysleli, e to přítě mají udělat stejně a e na tom nezáleí. Já si navíc myslím a doufám, e to orgové tak ani nechtěli a prostě jim jen ta obtínost a dramaturgie trochu ustřelila.
Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-20 14:32:46
to Finn: Nemůu souhlasit s tím, e motto 1 pouze mátlo. Kdo zná klasický výrok Mrtvý PRD ví, tak nemá problém najít iniciály Pája, Ricc, Dejw (něco jiného je, kdy si motto vysvětlíme správně a stejně do toho hodinu rveme brailla, protoe je to jasná estice :-D) To, e něco nepochopím při hře, mi vůbec nepřekáí, pobavím se tím úplně stejně, kdy mi to dojde (nebo si to nechám vysvětlit) po hře. A sice máme ve výsledku převahu červených, ale u větiny ifer jsme pochopili základní princip (často i bez nápovědy) a jen ho nedotáhli do úspěného konce - a i z toho máme radost, pohráli jsme si (o co jiného tu jde?)! A navíc, my se na ty nápovědy vdycky těíme, protoe i kdy nám často nic nového neřeknou, téměř vdy nás pobaví - stejně jako motto v kontextu :-)
Papi (Eskymáci), 2011-06-20 12:29:20
Myslím, e po předchozích ročnících nikdo nemohl čekat o moc jednoduí ifry. Krutá (zá)krůta je prostě krutá. Letoní ročník obsahoval mnoství bezvadných nápadů (předevím 2. a 3. stanovitě) a ná tým si ho opravdu uil (i kdy nepatříme mezi TOP 10). Děkujeme krutým orgům!
Yeti (kancl), 2011-06-20 12:28:50
s/s mottem je 9/s mottem je 8/
Finn (Aplikovaní Hroíci), 2011-06-20 12:17:47
Chvály:
- dobrý (při vhodně zvolených ifrách) formát hry - akorát na soboru, po Brně, s DEAD po 2 hodinách
- hodně grafických a nápaditých ifer (vdycky mám rád, kdy se vyuije prostředí, netradiční pomůcky apod.)
- ochota orgů, kdy jsme jim na nás dali patné tel. číslo
- minimální náklady na hru
Kritika:
- patná dramaturgie a otestovanost ifer. Tedy, orgové zjevně přili netuili jak je která ifra náročná, nebo jim bylo jedno jak ifry uspořádají. ádná ze ifer 1-7 nebyla oddechovka a mnoho z nich bych si dokázal představit daleko vyladěnějí:
# ifra 1 - motto jen mátlo
# ifra 2 - bez nápovědy skoro nedatelné
# ifra 3 - moc pěkná ifra, ale celkově se dělala poměrně dlouho, kdy si člověk toho ACTG neviml úplně okamitě, tedy náskok oproti DEAD nápovědě jsme měli poměrně malý - proč by se to nemohlo počitat jako 2 ifry? Takhle se jen zvyovala frustrace týmů, které si myslely, e jdou konečně na 4-ku a zjistili, e jetě nedolutili ani 3-ku.
# ifra 4 - pěkná ifra, měl jsem z ní radost, jen mi přilo hodně neintuitivní, e čárka jsou 3 dílky, protoe námořnické standardy v hlavě asi nikdo nemáme.
# ifra 5 - mylenka pěkná, ale nevyladěná. Znázornění transformací nahoře dávalo smysl a po dolutění ifry, zbytečně vybrané obrázky, které vedly na jiné ulice, ne byly správné (např. ulice Bodláková)
# ifra 6 - pravé 2 bluditě byly o 2 minimetry kratí (alespoň v naem zadání). Zdálo se nám tedy, e tím jsou dané dvojice, co nás připravilo asi o 3/4 hodiny různého překreslování na fólii a překrývání.
# ifra 7 - celkem zbytečně vynechané ohraničení kříovky - vedlo na mnoho zcestných úvah, které nebylo čím vyvrátit. Polovina z řeení ifry dost neikovně schovaná v mottu.
# ifra 8 - na tu nemám vyhraněný názor - my ji nedali, ale asi byla lehká zpětně viděno, take v pohodě.
- obecně:
* větinou správný výklad motta naprosto klíčový pro řeení ifry v rozumném čase
* ale nelo na to spolehnout, občas bylo motto a zavádějící
* zbytečně komplikovaně zaifrovaná DEAD nápovědy (dalí zbytečná demoraliace slabích týmů).
* hru si podle mě dobře uily hlavně týmy, které jsou dlouhodobě na pici, nebo kterým se zrovna ten den dost dařilo (tipoval bych tak prvních 10). Pro zbylých 40 týmů podle mě hra poskytovala záitek spíe slabí. Dává to hře trochu elitářský nádech, co jste moná nechtěli.
* do budoucna bych doporučil ifry velmi důkladně protestovat, protoe je vidět, e nápady máte skvělé, VELMI originální, ale chybí někdo, kdo by vás trochu ukáznil :-)
Héra (Jeníčci), 2011-06-20 12:03:45
To Laďa: Zařazení těké ifry, kterou nedá 90 % pole bez nápovědy, se můe úmyslně či neúmyslně stát. Zde se nic moc neděje, kdy nápověda i záchrana jsou k dispozici relativně brzo. Já jsem chtěl hlavně říci svůj názor, e není dobré, aby takové ifry tvořily polovinu hry. Kdy nápovědy nejsou pomocným, ale základním stavebním kamenem hry.
To Lama: Nerad diskutuji s termíny "nesmysl" a "omyl", pokud nejde o fakta, ale o názory. Obzvlátě kdy ten nesmysl, podle tvého názoru, za jiných podmínek, které stanovuje podle svého názoru, u nesmyslem není. Stejně u toho mého "omylu", kdy tu mez místo na 5 % nastavíme na 0 %, tak u to podle tebe není omyl. Pro mě je málo u těch 5-10 %, co vlastně přepočteno na člověka znamená cca 2 %. To můe být tím, e skutečně těchto pár lidí napadne toté, co napadlo autora. Ani by k tomu doli analytickou cestou. Bohuel to ale funguje tak, e čím hezčí a lepí nápad autor dostane, tím méně lidí ho dostane (navíc v krátkém čase) taky. Pokud ten autor neudělá nic, aby je k tomu přivedl (nebo to dokonce úmyslně ztíí). Opakuji, e podle mého názoru to není dobře, ale e je právem orgů to mít právě takto. "rozhodně ti nechci brát tvůj názor, e Krůta není dobrá ifrovačka" je tvůj omyl, toto jsem nevyslovil. I takto postavená hra si svou spokojenou klientelu nacházela, nachází a dokud bude nacházet, tak je pro ni dobrá. Já říkám, e mně to takto nevyhovuje. Nikoho nenutím, aby cokoliv měnil, jen se této hry nebudu zúčastňovat, co je zase moje právo.
"Na závěr si neodpustím rýpnutí - čekání na dead ("no, u nám zbývá jen 15 minut, tak na proč to řeit?") je vae a jen vae volba" - do koho rýpe? Podle slov "vae" to toti vypadá, e do nás, ale opět jsem nic takového nenapsal. Naopak, my jsme pro zachování cti dvě ifry doslova domlátili k řeení kolem 15 minut po limitu, bez ohledu na to, e jsme tím ve hře ztráceli. Nějak jsme nechtěli mít červené políčko u ifry, která byla 100 % principiálně vyřeena, stejně jako týmy, které ji jen vyseděly.
Dero (Přizdisráči), 2011-06-20 11:43:40
Yeti: Vak motto nebylo nikde k řeení zapotřebí, ale zároveň je součástí zadání a má vztah (nejčastěji) k principu řeení ifry. Souhlasím, e zde hodně záleí na míře souznění uvaování týmu a orgů, ale i v případě nesouznění se leckteré motto dá rozebrat hrubou silou (my jsme takhle z motta vytloukli princip bluditě). A k té sedmičce, to fakt nikdo v týmu neznal alespoň od slyení Sigmu Olomouc, Delta Force, Katherine Zetu-Jones nebo Etu Hlinsko?
Yeti (kancl), 2011-06-20 11:27:57
Dero: Hint v podobě motta není hint. S mottem je sice 9 podívám se a jdu dál, ale podle pravidel motto není k řeení zapotřebí.
Já bych k letoním ifrám řekl, e v nich sice byly hinty, ale asi jen pro někoho, kdo myslí stejně jako orgové. Skoro vechno jsme řeili hrubou silou, zkouením moných principů. A na ifru, kde jsme autorský princip odhalili (7), jsme nakonec brali DEAD, protoe kromě alfy jsme ádné řecké písmeno doplnit nedokázali.
Yeti (kancl), 2011-06-20 11:21:20
Míla: Jsme sice brněnský tým, ale ulici jsme ádnou nepoznali, take odpovím...
Obrázky nahoře navádějí na ulice. ádné takové nejde v Brně najít. Take se změna zkusí s tím pojmenováním obrázku - dredy a louh jsou pozdeřelá slova a lze odebrat písmeno na alespoň trochu vyslovitelné slovo dost málo způsoby. V indexu ulic se najde Drdy a Luh, čím se teorie ověří, a pak se prostě tipuje a hledá v indexu dál.
Dero (Přizdisráči), 2011-06-20 11:14:33
Lamo, na osmičce byl naprosto jasný hint v podobě motta a solidní hinty i v samotných větách (parafrázuji: podívejte se, jak se tváří; tihleti ksichti). Hinty byly ve vech ifrách.
Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-20 11:11:34
Tak můj předchozí příspěvek byl asi 5x delí, ale zjevně mám nějaký problém s fórem a prohlíečem (Firefox 4.0). Tak to asi nebudu zkouet znovu.
Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-20 11:08:37
Kdy� jsem si přečetl Hérův komentář, tak mě napadlo, �e v podsatě napsal to, co si myslím také, ale proto�e v pár věcech se přece jenom li�íme, pokusím se to dát dohromady znovu.
Předně mám zato, �e není dobré, kdy� se vět�ina týmů na vět�ině �ifer neobejde bez nápovědy. To je prostě statistický fakt, který ukazuje, �e �ifry byly v kontextu hry příli� tě�ké (ne nutně �patné).
Druhá věc, na �ifrách se mi líbily originální nápady, a za ty orgy chválím - namátkou mapa, cihly, �védská, případně zajímavá kompozice \\
Mila (Albert Stallone), 2011-06-20 10:54:34
Mohl by nejaky nebrnensky tym napsat, jak lustil petku? Neznat Bidlaky, sedime tam asi mnohem dele...
Laďa (NaPaLM), 2011-06-20 09:31:03
Krůta u tradičně patří mezi ifrovačky s nejčistíma iframa. ifry byly pěkné a datelné. Nevhodně těká ifra by mohla být ta, kterou by nikdo nedal bez nápovědy a taková se nevyskytla. koda, e je zveřejněn jen výsledek řeení a ne postup řeení - určitě by se počet kritiků ifer zmenil na minimum. Já doufám, e co se kvality a obtínosti ifer týče, e se Krůta ani v dalím ročníku nepohne směrem k lehčím ifrám a snad ani k těím... Určitě dobrá prác! Víc snad v reportái.
Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 01:10:35
Héra - Vechno je otázka vkusu, rozhodně ti nechci brát tvůj názor, e Krůta není dobrá ifrovačka. Nicméně se neubráním kritice některých tvých zdůvodnění:
1. Hodnotit ifru podle toho, kolik lidí ji vyřeilo, je nesmysl. Ano, můeme to udělat třeba u TMOU - pokud na stanovitě dojde 180 týmů a odejde 10, tak ta ifra asi byla neúměrně těká. Nicméně Krůta je nastavená tak, e nápověda přichází poměrně brzy (hodina je u těké ifry nulový čas), take orgové se nemusí bát dát opravdu těkou ifru.
2. Nejen ifra, ve které je několik středně velkých a velkých hintů, nebo která přímo troičku popisuje, co s ní, je dobrá. Ano, ifra, ve které toto úplně chybí, dobrá není, ale taková letos na Krůtě nebyla (snad a s výjimkou 8, ale to je prostě taková hezká lehoučká ifra čistě pro zábavu, take to nevadí a navíc i tam bych pár minihintů nael). Pokud mi nevěří, rád tady vypíu hinty k jakékoliv ifře 1-7 :)
3. "Nápovědy by měly slouit k záchraně hráčů." Omyl. Nápovědy by měly slouit k ulehčení řeení ifry. ifra, která nelze vyřeit bez nápovědy, je patná. ifra, kterou bez nápovědy vyřeí 5% týmů, je těká, ale ne patná. Souhlasím, e dávat takové ifry tam, kde je nápověda teréní na kótě 5 km od stanovitě, případně kde se nápovědy penalizují, je asi troku hloupé. Nicméně pokud tu nápovědu dostane kadý za pouhou hodinu, tak na tom nevidím nic patného. I u takové ifry lze toti aktivně ifru analyzovat a zkouet různé věci, take pak člověk ifru rychleji vyřeí po příchodu nápovědy, i kdyby mu bylo jasné, e bez ní to nedá.
Na závěr si neodpustím rýpnutí - čekání na dead ("no, u nám zbývá jen 15 minut, tak na proč to řeit?") je vae a jen vae volba. My jsme letos 2 ifry vyřeili těsně před limitem deadu. Pokud se hra zvrhne v čekání na smsky, je to vina týmu, e se nechá neúspěchem tak snadno demotivovat.
Ale jetě jednou - pochopitelně je to tvoje právo myslet si, e Krůta je patná ifrovačka. Já třeba Krůtu povauji za jednu z nejlepích ifrovaček roku a to chodím téměř ve, co se dá, take smekám, e to Pája, Dejw a Ricc dokáí jen ve třech :)
Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-19 23:29:25
Za červené týmy prohlauji, e jsme si hru uili! Na spoustu her se toti jako podprůměrný tým vůbec nehlásíme, protoe bez nápověd a monosti posunu ve hře záchranou bychom hned skončili. O herním systému jsem s Krutými u debatovala a jejich vysvětlení a tři ročníky mě přesvědčily, e to má svůj smysl (někdy jsme ifru prolomili i po více ne dvou hodinách, i kdy to je fakt výjimka). Pro nás by byla lepí nápověda po hodině a pak (v momentě, kdy nám obvykle prozradí něco, co u dávno víme) vyzrazení hned či dle naeho uváení, protoe tým u pak odmítá lutit a hodinu se baví něčím jiným a spí čeká (co je ovem ná problém). Jene to by nabouralo systém hry a jednotné hodnocení, nejde to dělat na míru slabím týmům. Take se na Krůtě snaíme dojít co nejdál (v naem případě cca do půlky) a vylutit aspoň něco... Ono je to fakt těké. Třeba Krtčí norou s pro nás ideálním herním systémem nás loni zmastila na časech zavírání stanovi, nestíhali jsme a zbytečně jsme otevírali nápovědy a brali záchrany, protoe jsme nestíhali v limitu dolutit ifry, které nám větinou sedly. Holt kadý má laku a limit schopností jinde a my jsme rádi, e si můeme zahrát aspoň něco. Na Krůtě jsou dle naich dojmů větinou ifry typu "jéi my jsme blbí" mnohem častějí ne "jéi to je blbý" (samostatnou kategorií je "na nás je to moc těký"). Loňské a předloňské ifry nám sedly trochu líp, ale i letos jsme se výborně pobavili a děkujeme za pěknou hru. Součástí hry nejsou jen ifry, ale i krutý humor, atmosféra, milí krutí orgové a Brno :-)
Héra (Jeníčci), 2011-06-19 22:57:02
Na Krůtě jsem byl podruhé. Na 1. ročníku jsem nebyl spokojen s řeitelností ifer, proč trávit den čekáním na dalí a dalí SMS. Po 4 letech jsem tedy zkusil, zda dolo k vývojovému pokroku. Ne úplně naslepo, podíval jsem se na jednu loňskou ifru a zdálo se, e by mohlo být dobře. Ale nebylo.
Nejlépe to vidíte na vlastních statistikách. Můj názor je, e kdy ifru bez nápovědy vyřeí kolem 10 % týmů, tak není dobrá. Take kdy pomineme poslední 2 ifry, kde není statisticky významný vzorek, je takových polovina. Tabulka, ve které bílá barva vyřeení bez nápovědy tvoří výraznou meninu v moři zelených a červených, není dobrou vizitkou. Dost týmů, které nemají téměř nic ne červenou - jak si tu hru asi uily ?
Přitom ty ifry vůbec nemají patné nápady. Originální vyuití fólie, nápisů na zdi apod., jen jsou jakoby nedotaené do podoby vhodné pro hru. Kde cílem není informaci utajit, ale dovést k ní týmy po definované cestě.
Vypadá to, e ifry samy o sobě neobsahují vodítka ke svému řeení a týmy jsou postaveny před úkol dostat stejný nápad jako autor ifry. Nápovědy, které by měly slouit k záchraně hráčů, slouí k záchraně ifry. Přitom první nápověda je u rovnou připojena k zadání formou motta.
Určitě je vaím právem mít hru právě takovou, zaloenou na posílání nápověd a pohybu prostřednictvím záchran, ale já tedy zase pár ročníků vynechám. Je to opravdu koda, protoe za hrou je vidět spousta práce a nápadů, funguje organizačně perfektně.