14:/Diskuze/. 

VláknoPř.Poslední
Celkové dojmy a zážitky 172021-07-08 09:16:27
Šifra 1 - Strojový kód 162021-07-14 08:11:53
Šifra 2 - Profesní 0
Šifra 3 - Vypínač 0
Šifra 4 - Zmatek 32021-06-22 18:38:02
Šifra 5 - Šmodrch 12021-06-21 21:52:03
Šifra 6 - Kriskros 0
Šifra 7 - Zavinutá 0
Šifra 8 - Kormidla 12021-06-21 21:53:35
Šifra 9 - Větičky 0
Šifra 10 - Známky 0
Dotazy 32021-06-18 21:54:31
Autor:
Tým:
Příspěvek:
[]


Jura (), 2021-07-14 08:11:53
@Dominik - Dík za podporu. Testery si vždy rádi vyslechneme a pak odfiltrujeme to, co se nám nezdá podstatné. Takže snad urýpanost vadit nebude :-) I když letos byli testeři výborní, urýpaní tak akorát, a velmi nám s připomínkami pomohli.

Dominik (voy-a-ger), 2021-07-07 11:01:37
@Jura - Jenom doufám, že budete schopni odfiltrovat/prosadit si své, když vám do toho urejpaní testři takového kalibru budou rejpat až moc. Za mě osobně nejlepší Krůta za pěkných pár let. A i ta jednička mi nevadí - správnou variantu jsme naštěstí trefili hned a aspoň nemohly týmy použít naprogramovanou Krůnigmu beze změny. Ale osobně mě možnost naprogramování dopředu netěší. Chvilku jsme zvažovali, jestli ji naprogramovat dopředu či si užijeme otáčení bazmeku, nakonec jsme si vybrali tradičnější/zábavnější variantu, s tím že jsme doufali, že nebudeme kvůli tomu ztrácet mnoho. No ztratili jsme odhadem tak 15-20 minut... což by asi bohužel stačilo...

Jura (), 2021-07-02 17:53:45
@Ondra - OK. Testeři nám nevadí v jakékoliv podobě (zvláště takového kalibru), urejpanost vítána :-)

Ondra (ROFLCOPTER!), 2021-07-02 10:02:06
@Jura - Chápu tě. Kdybych měl pocit, že jsem to já, komu to nejde, tak nejspíš zvolím přístup bližší tomu tvému. Ale i tak, priority se prostě mění. Jsou dny, kdy si prostě chci užít víc zábavy než práce a repetitivních úkonů. A pokud to zbytek týmu vnímá stejně, tak proč dělat něco, co nás nebaví? Ostatně je to jenom hra. Jinak s Krůtou mám prostě tu zkušenost, že je to loterie - některé ročníky mi přijdou super, jiné se zase s mojí představou o bezva šifrovačce míjí. Netuším, co bude za rok a nemůžu nic slibovat, ale posledně jsem výraznější rozchod Krůty se svým osobním vkusem řešil tím, že jsem dva ročníky pomáhal testovat. Takže pokud vám nevadí urejpaní testeři, tak i tohle je možnost. :-)

Jura (), 2021-07-01 11:51:48
@Ondra - Rozumím ti, každému vyhovuje a sedne něco jiného a každý reaguje jinak na danou situaci. V případě, že mi něco nejde, postupuji jinak a nevzdával bych se na první šifře, už jen z nějaké podvědomé úcty k tomu, že si někdo dal práci s přípravou hry i ze zvědavosti, jestli mi to tak nepůjde i na dalších šifrách. Je to přece jen hra :-) Ale to už je na rozhodnutí konkrétního týmu. Tak třeba příští rok ti to sedne lépe, pokud tedy ještě někdy na Krůtu půjdeš.

Ondra (ROFLCOPTER!), 2021-07-01 11:13:40
@Jura - Rozumím, že z tvé osobní zkušenosti ti to takhle vychází, ale ta moje je spíš opačná. Tím neříkám, že se nám jednou za čas nepodaří zakysnout na šifře, která mi zpětně přijde hezká a čistá, ale častěji to znamená opak. Že preference analýzy nad bruteforcováním (což je odrazem toho, co mě na šifrovačkách baví) není nejrychlejší cestou k řešení a že je potřeba pracovat s tím, že v šifře je nějaký nadbytečný šum, který ostatní buď přehlédli nebo dokázali odfiltrovat. Na téhle šifře jsme k tomuhle závěru došli poměrně rychle, po počáteční analýze a pár vyzkoušených variantách. Ale na rozdíl od obvyklého "no tak prostě vyzkoušíme všechno jedno po druhém" jsme si řekli "my dnešek s Krůnigmou trávit nechceme". A to je to, v čem si nerozumíme. Že to není otázka luštitelnosti šifry, ale její kvality subjektivně vnímané očima jednoho konkrétního hráče.

Jura (), 2021-07-01 08:19:13
@Ondra - Inu nezbývá než doufat, že se šifra aspoň někomu líbila. Je jasné, že nelze šifru hodnotit jen podle počtu týmů, co ji vyluští, ale nic objektivnějšího mě nenapadá. Z osobní zkušenosti - pokud šifru nechápu, nejde mi, nerozumím ji nebo ji neumím vyluštit, ale spousta týmů v okolí tuto šifru luští bez problémů (což se nám nezřídka stává), tak je to v některých případech určitým vodítkem, že možná šifra není až tak nelogická a špatná, ale může být také chybka někde jinde, mimo šifru.

Ondra (ROFLCOPTER!), 2021-06-30 16:35:05
@Jura - Mně nevadí modifikace postupu obecně. Vadilo mi, že správné řešení nešlo najít jinak než hrubou silou, kdy počet rovnocenných variant ke zkoušení byl zbytečně navýšený konkrétním provedením. Šipky mohly nahrazovat pravidlo o otáčení, nebo je doplňovat. Zarovnání písmen řešení do prvního řádku mohlo nahrazovat pravidla o vstupu a transpoziční mřížce, nebo taky ne. První písmeno tajenky mohlo být vstupem, nebo už rovnou výstupem, což rozhodovalo o tom, zda se má první transpozice provádět před prvním pootočením, nebo až po něm. Těch možností ke zkoušení byl konečný počet, takže šifra sama o sobě luštitelná byla asi tak podobně, jako by byla luštitelná šifra "tumᚠněkolik různých transpozičních mřížek do Krůnigmy a najdi si z nich tu, ze které vypadne správné řešení". Otázka pak není, kolik týmů takovou šifru vyluští, ale jestli ji hráči budou luštit rádi. Jenom aby bylo jasno, nejsem apriori proti pracnějším šifrám, ale neměly by působit samoúčelně a taky ne vždycky dává smysl zařadit je rovnou na start.

Jura (), 2021-06-30 13:10:14
@Ondra - Bylo to myšleno lehce s nadsázkou, i když popravdě ne zcela. Mně subjektivně modifikace postupu nepřijde nijak strašná. Prostě místo točení o 1 všemi kotoučky zde byly šipky, které toto nahrazovaly a určovaly jiná pravidla. A pro kontrolu byla první tři písmena známá. Také ostatní organizátoři i testeři shledali šifru luštitelnou. Objektivně hodnotit šifru asi moc nelze, ale pokud více než půlka týmů vyluštila šifru bez nápovědy a další cca čtvrtina s nápovědou, tak z toho vyvozuji, že se nejednalo o něco zvláště závadného.

Ondra (ROFLCOPTER!), 2021-06-29 18:05:31
@Jura Promiň, ale Danina připomínka mi přijde naprosto validní, na rozdíl od tvojí odpovědi. Pokud k nějakému komplikovanému bazmeku dostanu návod (což bylo v případě Krůnigmy jedině dobře), pak očekávám, že bude psaný tak, aby v nejasných situacích buď jemně naváděl na správnou cestu k řešení, nebo ji aspoň nerozporoval. Přinejmenším ne způsobem, který nejde jasně logicky zdůvodnit. Ono teda bylo jasné, že návod na Krůnigmu tenhle předpoklad nesplňuje. A byl to právě jeden z důvodů, proč jsme se tak rychle rozhodli změnit program.

Jura (), 2021-06-29 09:46:01
@Dana - No to se na šifrovacích hrách stává velmi často, že člověk musí něco vymyslet nebo na něco přijít. Přeci bys nechtěla luštit šifry jen dle nějakého návodu :-)

Dana (Borci v uvozovkách), 2021-06-28 15:22:50
Člověk si doma sestrojí Krůnigmu, nastuduje návod, ještě před startem jsem všem stihla ukázat, jak se otáčí vždycky i se všemi menšími kolečky... A hned v první šifře se tahle část návodu popře...

Jura (), 2021-06-20 15:28:34
Ahoj Ondro, u první šifry nastavíš např. PAJA, vstupem je V, nastavíš kotoučky dle šipek a přečteš I. Pak je vstupem I, nastavíš kotoučky dle šipek a výstupem je Z. A stejně celý řádek. První tři písmena jsou již "známá", jednak jako kontrola, že to dělᚠdobře (nebo podle nich můžeš zjistit, jak to dělat dobře). A jednak jsou zvolena taková slova, která by měla minimalizovat počet týmů, kteří budou tři dílčí výsledky obcházet. Jen u posledního řádku je JDI, protože tam mají týmy jít.

Ondra (ROFLCOPTER!), 2021-06-20 12:15:56
Díky, Dero. Takže za mě vlastně nic v rozporu s očekáváním.

Dero (Přizdi), 2021-06-20 11:13:32
Ondro, orgové ti asi odpoví detailněji (zejména na otázky typu "proč"), ale ve stručnosti se to dělalo takhle. Heslo např. PAJA je výchozím nastavením kruhů. Do stroje v tomto nastavení hodím nějaké písmeno, které neznám, a získám V. (Dá se to formulovat i jako "orgové mi říkají, že první písmeno je V".) Potom otočím kruhy dle předpisu, a to nezávisle na sobě. Tedy vnějším kruhem (P) o jednu pozici po směru, tj. P - 1 = O (otáčení po směru odčítá), J - 1 = I atd. Takto získám nové nastavení kruhů. Hodím do stroje písmeno V a získám I. A pak už jen opakuji dosavadní postup.

Ondra (ROFLCOPTER!), 2021-06-20 11:02:56
Chtěl bych poprosit o podrobnější rozepsání řešení téhle šifry. Popis celkem přesně vystihuje všechny postupy, které jsme vyzkoušeli, než nás to přestalo bavit. Konkrétně mám tyhle dotazy: - To, že písmena mezitajenek byla na řádku odpovídajícímu hornímu kotoučku a stejně velkým fontem, byl záměr, nebo chyba? Ovlivňovalo to základní směr luštění, tzn jestli se co nejvíc držet návodu vstup->transpozice->kolečka->výstup, nebo hledat nějakou jinou mechaniku, kde se vstupy a výstupy generovaly na největším kotoučku. - Bylo první písmeno mezitajenky prvním vstupem, nebo už prvním výstupem? Pokud výstupem, co byl vstup? A pokud vstupem, znamenalo to, že se před prvním čtením měl nastavit org a hned potom ještě otočit o předepsaný počet pozic? - Fungovalo otáčení v souladu s návodem (točí se i všechna menší kolečka) nebo se mělo točit samostatně jednotlivými kotoučky? - Čísla se měla použít místo posunu o jedna zmíněném v návodu, nebo se k němu měla přičítat?

 *   * ***   *   * *****    **          *  *****    **  *    *   * ***     *   *****   *   
 *  *  *  *  *   *   *     *           *      *    *     *   *  *  *  *  ** **   *    * *  
 ***   ***   *   *   *    * *          *     *    * *    *   ***   ***   * * *   *   *   * 
 *  *  *  *  *   *   *   *****         *    *    *****   *   *  *  *  *  *   *   *   ***** 
 *   * *   *  ***    *   *   *          *  ***** *   *  *    *   * *   *  ***    *   *   * 

14. ročník
/ .. .
118 hráčů v 32 týmech
11 stránek
Turkey commander 1.0
© 2015
 Ročník: 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 15 16 17
Zkuste třeba help
[]