14:/Diskuze/. 

VláknoPř.Poslední
Celkové dojmy a zážitky 172021-07-08 09:16:27
Šifra 1 - Strojový kód 162021-07-14 08:11:53
Šifra 2 - Profesní 0
Šifra 3 - Vypínač 0
Šifra 4 - Zmatek 32021-06-22 18:38:02
Šifra 5 - Šmodrch 12021-06-21 21:52:03
Šifra 6 - Kriskros 0
Šifra 7 - Zavinutá 0
Šifra 8 - Kormidla 12021-06-21 21:53:35
Šifra 9 - Větičky 0
Šifra 10 - Známky 0
Dotazy 32021-06-18 21:54:31
Autor:
Tým:
Příspěvek:
[]


Dero (Přizdi), 2021-07-08 09:16:27
Jen pro kontext – diskutovali jsme o férovosti domácího programování i v komentářích k reportu Katastmou techniků: https://bit.ly/e-krunigma (link na komentář v Google Docu).

Jura (), 2021-06-30 13:16:14
@Des - mᚠpravdu. I tak si ale nemyslím, že by naprogramovaná verze poskytovala nějakou velkou výhodu ve hře. Určitě to nebudou hodiny navíc. Reálně to mohlo pomoci na šifře 5. Pro cílový úkol a dead, kdy se četl jen text, to v papírové podobě jde celkem rychle. Jinak je to na každé hře, kde si nastaví hranici využití techniky. A je to dobře, hry jsou pak náležitě rozmanité a vybere si každý. Mně se třeba velmi líbí Per partes. Krůta má naopak pravidla velmi volná a může se skoro všechno :-)

Ondra (ROFLCOPTER!), 2021-06-30 09:37:49
Nic z toho, co diskutujeme, mi vlastně nepřijde úplně neřešitelné. Pokud orgové něco na hrách nechtějí, stačí přizpůsobit pravidla. Zákaz elektroniky, jiných než orgy vydávaných map nebo GPS čas od času některé šifrovačky praktikují a bývá to fajn osvěžení. Poslední dobou taky čím dál víc preferuju, když šifrovačka nevyžaduje téměř žádnou přípravu předem a nezvýhodňuje moc týmy, které mají čas a možnost udělat něco extra. Třeba zrovna Krůnigmu bych mnohem radši našel ve startovní obálce (klidně jen potištěný tvrdý papír, patentky a návod), i za cenu porušení tradice, vyššího startovného a nějakých úprav v obsahu hry. Tím by se taky částečně vyřešila i otázka naprogramování Krůnigmy předem (i když, co vím, jeden tým to zvládl i při čekání na dead na tabletu). Jinak za rozumnou míru opruznosti mechanické šifry považuju právě bod, kdy efektivně programmující tým nezíská proti efektivně luštícímu týmu zásadní výhodu. On ten koncept "jeden programuje, ostatní čekají, až to bude hotové" stejně není něco, co by na z podstaty týmovou aktivitu patřilo pravidelně. Z podobného důvodu po pravdě moc nemusím ani jednomužné bazmeky.

Des (Corn Flakes), 2021-06-29 21:59:13
@Jura: Ty šifrovací pomůcky si může stáhnout každý s androidem, naprogramovat krůnigmu si každý nemůže :)

Jura (), 2021-06-29 12:10:22
@Des - Podobně bychom mohli diskutovat např. u použití elektronických šifrovacích pomůcek. Třeba zkoušet posuny řetezců znaků "na papíře" je proti tomu neskutečně pomalejší. Nebo hledat slova splňující určitá kritéria v korpusu. Ale zakázané to není, jde v podstatě jen o to, že to naprogramoval už někdo jiný. Nebo třeba, což konkrétně mě mrzí mnohem více, je používání elektronických map. Před pár lety neodmyslitelně patřila k šifrovacím hrám schopnost orientace a navigace v terénu s papírovou mapou. S použitím mapy.cz je tato schopnost nyní téměř nulově využitelná. Neříkám, že je to úplně špatně, odpadly problémy se sháněním map a plnými šuplíky map kde čeho. Ale beru to jako nějaký vývoj spojený s rozvojem techniky, který vede k určitým obětem.

Jura (), 2021-06-29 12:08:30
@Des - V pravidlech jsme to zakazovat nechtěli a počítali jsme s tím, že některé týmy si to naprogramují. Pokud to umí, je to pro ně plus :-) Na druhou stranu to ne u všech šifer, kde se použila Krůnigma, bylo ku pomoci (pokud to tedy neměli naprogramováno do hloubky s možností změn všeho možného). Osobně si myslím, že u týmu, který nepoužíval příliš často dead, nebyla úspora času nijak extrémní.

Des (Corn Flakes), 2021-06-29 10:44:17
Takový obecnější dotaz, jaký je vᚠnázor na předprogramování si Krůnigmy předem? My jsme poctivě točili, nadávali na to, protože to občas generovalo chyby a tak trvalo, než jsme třeba vyloučili nějakou slepou cestu, ale brali jsme to jako malý opruz, který je pro všechny týmy stejný. Takže mám trochu smíšené pocity z toho, když si na to někdo (díky svému velmi exkluzivnímu skillu) napíše skript a všemu tomu opruzu při hře se vyhne. Diskutujme :)

Vašek (Katastmou technik), 2021-06-22 01:51:24
Píšu znova – na nic si nestěžuju, je to legitimní součást hry :) Prostě jsem spíš na tom konci spektra, který má rád šifry spíš zbavené redundantních informací.

Aleš (Přizdi), 2021-06-21 21:49:29
On už to tady Dero psal tak nějak, jak to vidím taky, ale musím říct, že vám děkuji za vypečenou (sluncem i šiframi) Krůtu. Nemám s ní sice takovou historii jako Přizdi, ale jsem rád, že se nám ji podařilo pokořit letos na prvním místě. A taky, že jste si řekli, že hru uspořádáte. Krůta je super.

Dejw (Škrkny), 2021-06-21 18:00:35
2Vašek: Umět rozlišit podstatné od podružného je důležitá dovednost a jsem rád, že se na šifrovačkách stále ještě procvičuje.

Jura (), 2021-06-21 16:07:55
@Vašek - No jo, kritiku beru. Něco je samozřejmě šotek, ale ne vždy je to tak jednoduché. Zarovnᚠpísmena a někomu to vadí. Nezarovnᚠje a druhá skupina hráčů se bude divit. Zarovnᚠtext doleva a třetina v tom něco bude hledat. Vycentruješ text a druhá třetina v tom něco hledá. Zarovnᚠdoprava a zbytek hráčů to bude řešit. Znaky na 4 můžeš natočit jakkoliv, i ponechat rovně, a někdo to vždy bude rozporovat. Na cestu dᚠkřížky a někdo v tom vidí X. Otočíš je a někdo v tom vidí PLUS. Dᚠtam kolečka a bude to O, nebo nula. Dᚠtam šipky a to si ani nedomýšlím, co v tom kdo bude hledat :-)Napasuješ hlavičky šifer na daný tisk a tím se zvětší písmena. Neudělᚠto a bude spousta dotazů, proč je hlavička jiná nebo malá někde uprostřed. Nebo vlevo. Nebo vpravo :-) Šifra prostě nějak vypadat musí a nalézt nějakou nesrovnalost k zamyšlení lze i na čistém papíru (Proč A4? Proč bílý? Proč není bílý? Proč je to papír? ...) :-) Ale díky moc za postřehy, zkusíme se poučit.

Vašek (Katastmou technik), 2021-06-21 08:01:15
Ahoj orgové, na Krůtě je nejkrutější to, že jako hráč někdy musíte věnovat pozornost detailům (VP), a jindy je naopak ignorovat (I). 1: Již zmíněné zarovnání vstupů s písmeny na největším kotouči.(I) 2: Černé tečky, co nejsou v rastru 2x2, a přesto mají dávat informaci o kvadrantu v puse.(I) 3: Zarovnání textu na střed.(I) 4: Pásky s děrami/kruhy.(I) Pásky jsou složeny z jedniček a dvojek ve vodorovných čarách, v kruzích jsou naopak na diagonálách.(I) 5: Morseovkové znaky jsou různě dlouhé.(I) Křížky na cestě jsou vysázeny pomocí písmene X.(I) Písmena jsou od křížků umístěna na různé strany.(I) Písmena H a D a iXy jsou pootočené.(VP) Závěrečný úkol: Po přeměření na všech zadáních jsou kolečka různě velká, mají 4 různé velikosti.(I) Neberte to, že bych si na hru stěžoval – adaptaci na styl autora šifer beru jako součást hry. Jen se snažím zachytit pocit, který jsem opakovaně zažíval, a to, že nevím, jestli se na nějaké zajímavé pozorování mám upnout, nebo ne. Moc mi to rozhodování nevycházelo, protože pootočeného Háčka jsem si všiml, ale ani to nevyslovil nahlas, protože jsem si myslel, že se tam prostě vyhýbá čarám. Ale musím znovu po Mílovi vyzdvihnout Krůnigmu a šifry 5 a 7! Ty se fakt povedly!

NNQJirka (Jo!), 2021-06-20 21:47:20
@Dero a A.Kučírek: Heh, v mobilu (Android) na mapách cézet není ale na webu zas jo! Hrozný todleto...

Míla (Katastmou technik), 2021-06-20 17:21:27
Ahoj orgové, po roční pauze jsem rád, že je Krůta zase mezi námi. Už mi trocha těch krutých šifer chyběla :-) Jako poděkování zde přikládám reportáž: https://docs.google.com/document/d/1S3Jn18vwROrm2rKv-Ay1Uj-JGRYUGK4hP-gQhb1ANPc/edit?usp=sharing

Ivo C. (Albert Stallone), 2021-06-20 13:56:52
Ahoj, moc díky za hru, se kterou jsme se letos mentálně úplně minuli, šifry šly ve druhém kroku většinou jinam, než co jsme zkoušeli, nápovědy prozrazovaly to, co jsme věděli (tedy až na Brailla, tam to pomohlo). Dorazily nás dohledávky (např. 25 minut na lávce přes dálnici). Rozjeli jsme se pozdě. Ale to se tak občas stane a stejně jsem rád, že jsem šel...

Dero (Přizdi), 2021-06-20 10:51:15
Omluva za jednolitý blok textu, odřádkování sežral stroj. :)

Dero (Přizdi), 2021-06-20 10:50:14
Ahoj krůto, tak ti teda pěkně děkuju! Zkraje si odbudeme kategorii přání do budoucna, protože pak už budu jenom chválit. Přál bych si míň kruté dohledávky. Ono není velká zábava hledat na placaté kótě na sto metrech čtverečních v podrostu obálku se šiframi. Nohy mám ošlehané a podrásané až po kolena, přeháním jenom trochu. A asi bych si opětovně přál trochu (opravdu jen trochu) méně toho chození, letos teda zejména do kopce. Stále si myslím, že by městská hra (a kór obtížná Krůta) snesla přelití trochy času z nádoby "musíme chodit" do nádoby "můžeme luštit". A teď k tomu, co se mi letos líbilo. Zejména to, že Krůta vůbec byla a že byla přesně taková, jakou si ji pamatuju a jakou ji mám rád. Tak akorát nelítostná, trochu jiná, zábavná. A protože nám to letos šlo, frustrace bylo naštěstí pomálu. Líbí se mi kruté drobnosti typu "u každého slova tajenky vypínače si první písmenko hezky sám vymysli, my ho do šifry psát pro tvé pohodlí nebudeme". Líbí se mi, jak jste nás napálili na Šmodrchu. "Hele, to jim vytvořilo jen nějaký dítě pastelkou, prostě tím projdeš a sepíšeš." A potom po helpu "Ahááá. Wow, inteligentní dítě." Líbí se mi, jak graficky vypadá šifra Zmatek. Má v sobě cosi klasicky krutého: vypadá to divně, dokud člověk nepochopí, na co se vlastně kouká. Docela nám zamotala hlavu. Líbí se mi Krůnigma a to, že se na hře používala tak akorát. Líbil se mi schovaný Kučírkův památník a že k němu v reálu vedla cesta, i když na mapách cézet žádná cesta není. A nakonec mám soukromou radost z toho, že jsem prolomil prokletí a že se mi konečně po třinácti (!) letech povedlo Krůtu vyhrát. :) Díky, týme a díky, orgové!

 *   * ***   *   * *****    **          *  *****    **  *    *   * ***     *   *****   *   
 *  *  *  *  *   *   *     *           *      *    *     *   *  *  *  *  ** **   *    * *  
 ***   ***   *   *   *    * *          *     *    * *    *   ***   ***   * * *   *   *   * 
 *  *  *  *  *   *   *   *****         *    *    *****   *   *  *  *  *  *   *   *   ***** 
 *   * *   *  ***    *   *   *          *  ***** *   *  *    *   * *   *  ***    *   *   * 

14. ročník
/ .. .
118 hráčů v 32 týmech
11 stránek
Turkey commander 1.0
© 2015
 Ročník: 
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 15 16 17
Zkuste třeba help
[]