5:/Diskuze/. 

VláknoPř.Poslední
Obecná diskuze 422011-06-30 20:05:34
Po hře (b Krůty) 72011-09-15 15:36:22
Šifra 1 Obličeje 72011-06-22 21:34:19
Šifra 2 Mapa 0
Šifra 3 Přehršle písmen 0
Šifra 4 Proužek 0
Šifra 5 Obrázky 142011-06-22 21:36:02
Šifra 6 Bludiště 92011-06-26 15:01:44
Šifra 7 Švédská 12011-06-21 22:18:59
Šifra 8 Veni, vidi, vici 0
Šifra 9 Souhvězdí 72011-06-22 11:52:01
Šifra 10 Autobus 0

Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-30 20:05:34
Děkujeme za moc pěkné fotky a podařené komentáře, které přesně vystihly atmosféru hry :-)

Petr (Jak se nám líbí!), 2011-06-26 15:25:48
Nám se Krůta moc líbí, a když něco nemůžeme vyluštit, tak pilně a radostně čekáme na DEAD. Je prostě osobitá svými nápady na originální šifry a zcela ujetými motty, jejichž význam skoro nikdy nepochopíme. Mapu v Lužánkách jsme obkreslili a rozstříhali, snažili jsme se ji též napasovat na kódování stromů na mapě v parku, až teprve poté na fólii, nevěrnici jsme kamenovali, použili jsme meč místo nože a Ronov místo Hlinska. DNA fasáda byla úžasná. Tahle hra má také kouzlo v tom, že orgům můžeme beztrestně napsat již v průběhu, co si o Krůtě myslíme. Nejtragičtější na letošní Krůtě byla děsně přesolená česnečka na Masném růžku, ale za tohle orgové opravdu nemůžou. Díky za krutou hru!

Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-22 15:48:28
Dejw: systém je na denní šifrovačku vynikající, o tom není pochyb. Proto taky na Krůtu rádi chodíme :o)

Dejw (org), 2011-06-22 11:53:04
Děkujeme za všechny připomínky a návrhy. Vyjádřím se k námitkám proti hernímu systému. Krutá (zá)kruta má systém řekněme jako minigolf. Všichni mají šanci dostat míček do jamky třeba na jediný úder, ale podaří se to jen šikovným (nebo velmi šťastným). Když se vám to nepodaří na 6, napíšete si sedmičku a jdete dál. Může se stát, že po šestém úderu zůstane stát míček centimetr od jamky a dostanete sedmičku stejně jako Mr. Bean, který se míček teprve snaží dostat z kanálu. Ano, je to veliká nespravedlnost, ale taky možnost, jak dostat Mr. Beana zpátky do hry. Třeba je velmi dobrý, jenom jedna dráha mu z nějakého důvodu nesedla. Podobně je to se šiframi. Některé šifry vám sednou, jiné ne, čím víc jich vyřešíte (či vyřešíte včas), tím lépe. Čerpání HELPů a DEADů není žádná ostuda ani potupa, ale integrální součást hry. Je jasné, že některé šifry jsou lehčí a jiné těžší a možná by se hodilo časy nápověd a záchran pro ně upravit, ale myslíme si, že takový zásah do pravidel by přinesl víc zmatků než užitku. Některé týmy se nad šifrou dokáží bavit i podstatně déle než 2 hodiny, jiné se vztekají už po půl hodině, to je záležitost individuální, my ty 2 hodiny považujeme za dobrý kompromis a dobře to funguje i s ohledem na předpokládaný čas a počet týmů přišedších do cíle.

kotelník (Ústřední topení), 2011-06-21 16:55:05
Mě (nám) se hra líbila, krůta má holt svoje zvláštnosti a to, že všechny šifry nemůžou mít obtížnost vyladěnou vzhledem k danému času nápovědy a záchrany je předem jasné, tak nemá smysl nad tím hudrat :). Návrh na zlepšovák pro orgy bych měl v jiné oblasti - Upřesnítko po vzoru Svíček. Chápu, že ve městě je nezbytné šifry obzvlášť schovávat. Takže kdybychom např. měli napsáno, že šifra 6. je pod betonovým kvádrem, tak bychom ji nehledali půl hodiny. Kruté díky za krutou hru!

Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:51:36
Kodyn: Naprosto s tebou souhlasím, že šifra by měla být řešitelná i bez nápovědy, ale to letos byly všechny. Co jsem já myslel tím, že 6 byla s nápovědou lehká bylo to, že tam orgové vyplnili prostor dvou opravdu těžkých šifer (5, 7) šifrou, která je po nápovědě už docela snadná, aby týmy trochu povzbudili. Ke konkrétním výtkám: Hinty ve Švédské - všechny Hlinska, Olomouce a spol. šly snad doplnit bez větších problémů. Pak už zrovna Hlinsko je docela nápadné, navíc se dá všimnout, že před každým už doplněným slovem je oblast s bílou šipečkou. Ano, chce to bystré oko, ale dá se na to přijít analyticky, já to považuji za dostatečné hinty pro těžkou šifru. Bludiště se mi nelíbilo, ale i tam ty cihličky v levém horním a pravém dolním rohy dost signalizovaly odkud vítr fouká. Navíc na bludišti bylo krásně vidět, která pravidla autor dodržuje (žádné oblasti 2x2 bez stěny, žádné uzavřené prostory) a které naopak ne (jednolitá stěna, jeden východ a jeden vchod, pravidelnost), takže i tady se dalo na základě těchto hintů zanalyzovat, kde může být pes zakopán (a nevěrnice zazděna). Zrovna bludiště se mi vůbec nelíbilo jako šifra, nicméně hinty v ní byly. Mapa měla hintů celou řadu - byly v ní krásně vidět ty šifrovací principy, bylo hezky vidět, že existuje jediná trať přes kolečka na jejíž trasa jsou tyto principy a konečně bylo evidentní, že fólii tým nedostal jen tak pro legraci. I my jsme to málem dali před nápovědou - stačil by nám jediný člověk, který by trval na tom, že musíme použít fólii.

Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:38:04
Héra: Promiň, ale ty vytrvale slovíčkaříš. Já když čtu někoho příspěvek, tak jdu po vyjádřené myšlence a snažím se mluvit obecně, abych se něco nového dozvěděl, aby se můj názor nějak formoval. Proto jsem třeba v reakci na Finna nemluvil jen o dvouhodinovém sezení na Krůtě, ale i o podstatně delších zásecích třeba na TMOU, protože si myslím, že je zajímavé zjistit názory někoho jiného. Já mám za to, že lidé jsou rádi vystaveni výzvě, těžké šifře, záseku a mají možnost jej svojí vůlí, prací a opatřeními proti trudomyslnosti překonat. O tomto překonávání překážek pro mě prostě šifrovačky jsou, ale rád se pobavím s někým, kdo na to má třeba jiný názor, kdo si myslí, že lidi záseky nebaví...Nicméně fajn, teď abych reagoval na tebe - Nechtěl jsem diskuzi na této úrovni, už se to trošku zvrhává spíše v hádku a přetahovanou o slovíčka, takže jen to nejzásadnější: "Na 1. ročníku jsem nebyl spokojen s řešitelností šifer, proč trávit den čekáním na další a další SMS." To je tvůj výrok. Ano, parafrázoval jsem ho tak, že se hra zvrhne v čekání na SMSky, přijde mi, že jádro těchto vět je stejné. Pokud máš jiný názor, tak asi mluvíme oba jinými jazyky :) Pokud bys snad argumentoval, že tento výrok se týkal jen prvního ročníku, tak dále píšeš, že ke zlepšení nedošlo. Takže tak. Co se týče hintů - jsem rád, že jsi vzal zpět své tvrzení, že hinty tam nebyly. Jestli jich bylo dostatek nebo ne, no...podle mě je to dost otázka názoru. Těžká šifra má logicky méně hintů než lehká. Ty by sis na své šifrovačce přál, aby nápověda byla až záchranná síť pro účastníky, nicméně pokud je nápověda po hodině, tak by to znamenalo mít tam převážně lehké šifry. Zdůrazňuji, že proti tomuhle systému nic nemám, je na spoustě jiných šifrovaček a funguje velmi dobře. Nicméně Krůta zařazuje těžké šifry a orgové počítají s tím, že těžké jsou a že účastníci s nimi budou mít problémy. Nebo alespoň takhle - jak ty doufáš, že orgové jen nechtěně přestřelili obtížnost, já zase doufám, že orgové počítali zhruba s takovýmto počtem došlých týmů, čerpaných nápověd, čerpaných deadů atd. A ještě na závěr: Jelikož stále existují i na šifrovačkách s podstatně větším startovným, organizačním týmem a věhlasem šifry, které jdou metodou "Franto umlať to" vyřešit mnohem lépe, než pečlivou analýzou, případně neobsahují jediný hint na jejich řešení (mohl bych uvést konkrétní příklady, ale jsou to vesměs jednotlivé šifry na jinak velmi dobře zvládnutých hrách), tak nevidím důvod, proč kritizovat Krůtu za to, že má moc těžké šifry :) Ty takové důvody máš, výborně, to je super, ale nebraň mi oponovat ti a vést s tebou dialog. Já se tě nesnažím shodit, dělat z tebe hlupáka, nebo říkat, že tvé názory jsou nesmyslné (a omlouvám se, jestli to tak vyznívá, mám občas problémy, že mě lidé špatně chápou, protože jsem velmi zvláštní člověk, obzvlášť co se internetových diskuzí týče), jen se mi zdá, že někde zaměňuješ své názory za fakta (což vyčítáš ty mě, takže to asi nevědomky děláme oba)...

Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-21 14:33:10
Lama: no problém podle mého je, pokud šifru posuzuju podle toho, jak vypadá po nápovědě. Ta šifra má být řešitelná bez ní. Ano dramaturgie hry nahrává případnému nedřepění, ale nemá to být hlavním středobodem hry. Tím z mého pohledu má být luštění. Originalita šifer se mi líbí, pokud ji odhalím a jsem autorem veden, jak ji vlastně vyřešit. Ne tím, že musím počkat na sms, která mi vyselektuje oblast, ve které už to teda pokořím. U Švédské, Bludiště a koneckonců i Mapy klidně mohly být nějaké hinty co a jak s tím... Proužek a 3 části na čárku hold ignoruju, protože to nás vůbec nenapadlo a je to asi naše chyba (i když jsme měli vše pro řešení potřebné jen ne tento nápad).

Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:09:43
Richard: Ještě jsem zapomněl - 6 jsem říkal, že je lehká po nápovědě. 3 je pracná, ale ne těžká, ale je to o tom, jak si to slovo definujeme, já bych to definoval tak, jak jsem zmínil v příspěvku pro Mílu níže, protože tak mi to přijde smysluplné...

Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:07:49
Richard: Souhlas, že pokud by šifry byly jednodušší, tak že by je vyřešilo více týmů před termínem deadu a byly by větší mezery mezi zkušeným a nezkušenýmy týmy. Osobně ale preferuji to, jak Krůta vypadá teď. Hra tak jak je aktuálně nastavená je originální, zajímavá, zábavná a je to výzva, podle mě není důvod ji měnit. A podobný systém s lehčími šiframi je na mnoha a mnoha šifrovačkách (Dark City, Ostrovtip, JTZ, Hradecká sova, atd.), takže o to větší radost mám z originality Krůty :)

Lama (voy-a-ger), 2011-06-21 14:01:33
Míla: Je to otázka toho, co si představuješ pod pojmem lehká šifra. U mě je lehká šifra tak, kde nedochází k delší fázi "neřešení", čili kde je stále co dělat. 3 je pracná, ale lehká - ty nápady jsou zcela triviální, jen to prostě zabere (vyřešení logické úlohy, přesun, opsání písmen z baráku) dlouho, ale není problém, že by tým nevěděl, co dělat.

Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-21 12:31:23
Tak pod to, co napsal Richard bych se podepsal... Přijde mi, že v předchozích 2 letech jsme měli buď víc štěstí, nebo ty hinty prostě byly víc vidět.

Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-21 11:44:58
Dovolil bych si parafrázovat zde již citovaný výrok "VŠECHNY šifry obsahovali řadu hintů vedoucích k jejich vyřešení" na "VŠECHNY šifry obsahovali řadu hintů z nichž některé vedly k jejich vyřešení", neboť tohle je moje bezprostřední zkušenost ze hry. Bohužel pro nás, jsme nebyli schopni poznat, které jsou ty správné a které ne.

Héra (Jeníčci), 2011-06-21 10:51:41
To Zuza, Lama: Nepodsouvejte mi pořád to hodnocení kvality hry. Říkám, co se mi nelíbí, co mi nevyhovuje, co pro mě není dobře. A současně že je volbou orgů, zda to tak chtějí mít. To není totéž, jako že hra je špatná. To znamená, že mě takto nebaví. Ale když baví řadu jiných lidí, tak proč bych ji nazýval špatnou? Je jen pro jinou klientelu. To Lama: Je to těžké. Teď jsi zase (ne jen v příspěvku mně) vytáhl slovo "pravda". Je velmi ošemetné používat ho při hodnocení názoru. Taky jsem nevěděl, že jsem měl (pod hrozbou trestu) na něco reagovat :-). Ale konkrétně do hlubší debaty o hintech jsem se nechtěl pouštět proto, že zde je obecná diskuse a tohle by patřilo k jednotlivým šifrám. Teď už na to témata jsou, můžeme je rozvinout tam. Nicméně zde jdu do sebe a zpřesňuji svou původní formulaci "šifry neobsahují vodítka" na "šifry neobsahují dostatečná vodítka". Za odvážné bych zase já považoval tvrzení "fakt, že VŠECHNY šifry obsahovaly řadu hintů vedoucích k jejich vyřešení", kde lze přinejmenším diskutovat o termínech "řadu" a "vedoucích k vyřešení". Vadí mi, když si původní text nějak přeformuluješ do jiného tvrzení, které pak oponuješ. I Finnovo tvrzení "většinu týmů často opakované dvouhodinové zákysy nenaplňují" měníš na "většině týmů vadí sedět na šifře dlouho" a hovoříš o 8 hodinách. U mě je to "jen tak z čistého nebe", které se uvozovkami tváří jako citát z mého příspěvku, ale tam není. Ale hlavně "Rýpnutí na závěr bylo proti tvé větě, že se hra zvrhne v čekání na smsky." - kde jsi tu mou větu vyčetl? Neměl bys mou větu "Určitě je vaším právem mít hru právě takovou, založenou na posílání nápověd a pohybu prostřednictvím záchran" takto podle svého přeformulovat a na novém základě "rýpat" a vyvracet. Ale abychom nechali těch bojů. K původnímu příspěvku mě nevedla touha zkritizovat kdeco. Spíše upozornit na to, co by se podle mě dalo udělat lépe. Opravte mě, jestli se mýlím, ale pro hráče i pro autory mi přijde lepší, když hráči objeví skvělé autorské nápady při hře, nikoliv až po ní někde na webu. Tady mnohé nápady opravdu skvělé byly, nicméně kýžený efekt většinou nenastal, což je škoda.

Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-21 10:01:26
Lama: Podle čeho usuzuješ, že byla šifra lehká? Když se mrknu do statistické tabulky, tak bych to možná řekl o 1 a 4, ale ne o 3 a 6. Jinak, co se týče dramaturgie, myslím, že střídání obtížnosti, zařazení aktivit proti trudomyslnosti, případně 8 hodinový zásek si mohou dovolit hry které jsou delší. U Krůty si dovedu představit, když budou všechny šifry těžší, ale pak bych to bral bez nápověd a deadek. Ale čistě z pohledu zábavy, co je pro mne lákavější je dát si víc lehčích šifer, než jednu tuhou.

Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-21 09:50:12
Zuza: Myslím, že nikdo nezpochybňuje řešitelnost šifer jako takovou, ale jejich obtížnost v rámci hry. Ať už byla obtížnost způsobená pracností (např. 3), nebo vyzkoušením hromady slepých cest (např. 5). Pokud mám v prinicipu 2 hodiny na šifru (protože pak mi orgové nabízí záchranu, tudíž zjevně chtějí, abych tam déle než 2 hodiny nebyl) a současně většina šifer (min. u nás) zabere ty dvě hodiny i bez záseku tak je záchrana špatně nastavená, buď měly být záchrany později, nebo jedodušší šifry (opět opakuji, že se na to dívám v kontextu hry).

Mila (Albert Stallone), 2011-06-21 08:31:09
@Lama: Sorry, ale sifra (3), ktera kombinuje tri principy (logicka uloha, baze DNA, binarka) neni lehka

Zuza (JADERNÝ ODPAD), 2011-06-20 23:22:05
To Héra: Nepřeceňovala bych vypovídací hodnotu výsledkové listiny ohledně luštitelnosti šifer. Některé týmy braly nápovědu až po vyluštění jen "ze zvědavosti", jiné braly deadku, protože to byl rychlejší postup než doluštění. Naopak zcela zřejmé je, že všechny šifry byly luštitelné bez nápovědy a do cíle došly čtyři týmy. Posuzovat kvalitu hry podle barevnosti výsledkové tabulky mi připadá odvážné, i když moc dobře chápu, že následky klovanců jsou ještě bolavé :)

Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 20:29:16
A ještě krátce o dramaturgii: Že by se na šifrovačce měli střídat lehké šifry s těžkými je něco, co je asi pravda, ať si kdo chce co chce říká. Otázka ale je, co je to lehká šifra. Podle mě byli letos na Krůtě lehké šifry 1, 3, 4, 6 po nápovědě, 8 a asi 10 (předpokládám, řešení neznám). To je docela dobré rozložení. Ano, ty šifry nejsou triviální (s výjimkou 8), ale proč by na šifrovačce, která má být krutá měly být triviální šifry? Jistěže, pokud by orgové chtěli dělat masovou akci a konkurovat TMOU, Matrixu a Bedně, tak na to jdou špatně, ale já dost pochybuju, že by něco takového chtěli :)

Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 20:25:03
Finn - Já nevím, kde bereš to, že většině týmů vadí sedět na šifře dlouho. Já se častěji setkávám s názory "byl super pocit to po 8 hodinách konečně dát" a "když jsme to konečně dali, tak jsme běželi na další stanoviště a tam to dali za 10 minut". Ano, nevyluštit je demotivující. Ale vyluštit něco fakt těžkého je skvělý pocit a hodně motivuje i na další stanoviště. Co se týče celkové populace, tak asi lidi nebaví něco beznadějně dělat ani ty 2 hodiny, ale na šifrovačky chodí magoři, takže si myslím, že si "troufáš tvrdit" něco, co je daleko od pravdy :) Ale nevím, anketu jsem nedělal, nicméně i kdybys měl pravdu, tak je vidět, že i ten fakt, že Krůta spíše přitvrzuje, neznamená, že by neměla své fanoušky.

Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 20:14:22
Héra: Mám pocit, že naše diskuze začíná být trochu osobnější a útočnější, než jsem zamýšlel. Nicméně budiž. V mojí reakci se chytáš maličkostí, zda je velký rozdíl mezi 5% a 0%, či kdy použít slovo omyl. Na co už (trestuhodně) nereaguješ je ten fakt, že VŠECHNY šifry (díky Derovi za doplnění 8) obsahovali řadu hintů vedoucích k jejich vyřešení, takže nemáš pravdu, že bylo nutné "jen tak z čistého nebe" dostat nápad stejný jako autor, vše se dalo řešit analyticky. Rýpnutí na závěr bylo proti tvé větě, že se hra zvrhne v čekání na smsky. Pokud u vás ne, tak nechápu, kde bereš tu jistotu, že u jiných týmů ano. A ano, nikde přímo nepíšeš, že hraje podle tebe špatná, ani neříkáš, co mají konkrétně orgové změnit. Ale celý tvůj první příspěvek byl v duchu: "Tohle se mi nelíbí, tohle se mi nelíbí, tohle je lepší dělat takhle." Nechci slovíčkaři a hádat se, zásadní je, že nemáš pravdu s těmi hinty, každá šifra nějaké měla.

Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-20 18:14:06
Co se týče výplně času, když nejsou nové nápady: nás pod Petrovem uzemnil pár středního věku, který si to za denního světla rozdával na hradbách přímo v dohledu týmu, nějakých slečen nad námi a řady náhodných kolemjdoucích (a možná i čekajících na Nových Sadech). Tato scéna nám nabourala soustředění na luštění na tomto i následujících stanovištích (zejména mužské 3/4 týmu) a už se nepodařilo přivolat zpět soutěživou vážnost, už bylo hlavně veselo :-D

Ondra (ROFLCOPTER!), 2011-06-20 17:53:46
Musím se zastat druhé šifry, která rozhodně byla datelná. A krom toho to byl jeden z nejlepších nápadů, jaké jsem za poslední dobu viděl. Dost mě překvapuje, že skoro všichni brali nápovědu. Myslím, že na hře bez nápověd by tu šifru většina týmů dřív nebo později prolomila. Co se týče DEAD SMS, brali jsme dvě, jednu na cihlách, které se podle mě mohla jmenovat jinak, protože to pak člověk bral jako půdorys bludiště, se kterým se toho dá dělat strašně moc. A taky by bývalo bylo elegantnější, kdyby se to všechno podařilo dát do jednoho obrázku. Pořád jsem ještě nepochopil, proč byly čtyři, my jsme to skrz fólii cpali na sebe, překlápěli a tak dál... ...k řešení jsme se přiblížili, ale zdili jsme spíš ze srandy, pěkně standardní třicítku zeď, na vodorovno a se správnou vazbou a pak jsme to hodili za záda a radši řešili krutou hru. Druhá deadka byla na alfabetě, která byla jasná během pár minut, ale paralyzovala nás snaha začlenit maximum písmen řecké abecedy a psát pokud možno jenom doplňky. Návaznosti jsme si nevšimli, tudíž jsme tam cpali "sondy" a "kvadráty" a tak. Nakonec jsme velmi nejistě doplnili Psíka a Píď, ale k řešení nás to nepřiblížilo. I ten Ježíš a konec názvu ulice z toho lezly, ale nakonec jsme nehaluzili a tu hodinku a půl do deadky si počkali. Některé z věcí nám přišly lehce nekoncepční ("Tau Rus" - i když se mezi bláznivými návrhy vyskytl taky), ale napadnout nás to prostě mělo. :-) Co se týče čekání na deadky tak máme asi drobnou výhodu v tom, že to bereme podobně jako Dopplerův jev. Na šifrovačky se chodíme primárně bavit a než bychom se stresovali nad tím, jak nám to nejde a do dalších fází hry šli zdrblí, to radši vyplníme čas smysluplnější činností ( žranice, nějaké originální využití zadání, rekapitulace oblíbených vtipů, drbání společných známých, hádka :-) ) během které nás někdy něco napadne, jindy ne... Může to znít divně a někomu může zuřivé vejrání do papíru přijít jako vhodnější a "sportovnější" přístup, ale zdá se, že ve výsledku se nám to - světe div se - vyplácí.

Kodyn (Sudoku 2x2), 2011-06-20 17:37:36
Jen ve stručnosti... Díky za hru. Letos jsem se na Krůtu opravdu těšil a asi jsme nebyli naladěni na stejnou vlnu :o( Většina nápadů jak šifru řešit vždy zazněla, dokonce u některých šifer i s kompletním nápadem na řešení, ale existovalo z mého pohledu vždy mraky stejně hodnotných řešení, kdy ani jedno bych cíleně neupřednostnil. Bohužel mi v šifrách chyběly takové ty malé potvrzovací hinty, které chodily až v HELP nápovědách a vyselektovali nám část nápadů a dovedly nás k závěrečnému řešení. Jak je vidět z našeho postupu, bohužel se tak muselo stát u všech šifer (u šifry 3 jsme ji skoro měli, ale HELP nás popostrčil). Šifru 4 jsme měli komplet, ale nenapadlo nás použít délku čárky 3 pole :o( Ale vycházka to byla pěkná a to se cenní!

Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-20 15:46:18
Veselé kopy jsme i za střízliva a nejdřív se bavíme šifrou a když už nejsou nápady, tak přejdeme na jiný humor. U Krůty ale nápady většinou jsou a zkoušejí se, a to nás baví, zvlášť, když pak zjistíme, že jsme šli správním směrem. Horší by byly šifry, se kterými absolutně nevíš co, a víš, že to nedáš (nám stačí potkat na příchodu odcházející silný tým a víme, že je to průšvih). V našem případě byla bez pořádného nápadu mapa, jenže ta byla tak geniální, že se dírkama v deskách budu bavit celý příští rok, stejně jako logem Brna po loňském čárovém kódu. Na to, že nám to nejde, si těžce zvykáme celé tři roky naší hráčské historie, a je fakt, že příjemný pocit to není. Ovšem to souvisí s egem, nikoliv s kvalitou šifer. Kruté šifry jsou nápadité a jsme si s nimi schopni pohrát, což se zdaleka nedá říct o jiných hrách. A záchrana po dvou hodinách pro mě není zákys - to bychom totiž nemohli na žádnou šifrovačku. A my si hrajeme rádi, i když nejsme z nejbystřejších luštitelů. A jak můžou týmy v předních liniích vědět, jestli si týmy ze zadních řad hru užili? Jsem zvědavá, jestli se ozve některý z našich souputníků o zadní příčky.

Finn (Aplikovaní Hrošíci), 2011-06-20 15:05:45
To Paní Mláková: Každý má jiný přístup ke hře. Pokud se dokážete 2 hodiny bavit tím, jak vám to nejde a pak další 2 hodiny znova, tak jste asi všichni v týmu veselé kopy a asi s vámi musí být dost dobrý někde zapařit. Mě ale takovéto zákysy nijak zvlášť nenaplňují a troufám si tvrdit, že je to většinový případ. Spíš nás nevyluštění šifry hodilo vždycky do letargie. A to jsme z těch 7 nevyluštili 2. Nechtěl bych být v týmech, kde byla situace ještě horší. Je potřeba jasně říct, že to většinou moc zábavné pro takové týmy není, aby si orgové nemysleli, že to příště mají udělat stejně a že na tom nezáleží. Já si navíc myslím a doufám, že to orgové tak ani nechtěli a prostě jim jen ta obtížnost a dramaturgie trochu ustřelila.

Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-20 14:32:46
to Finn: Nemůžu souhlasit s tím, že motto 1 pouze mátlo. Kdo zná klasický výrok Mrtvý PRD ví, tak nemá problém najít iniciály Pája, Ricc, Dejw (něco jiného je, když si motto vysvětlíme správně a stejně do toho hodinu rveme brailla, protože je to jasná šestice :-D) To, že něco nepochopím při hře, mi vůbec nepřekáží, pobavím se tím úplně stejně, když mi to dojde (nebo si to nechám vysvětlit) po hře. A sice máme ve výsledku převahu červených, ale u většiny šifer jsme pochopili základní princip (často i bez nápovědy) a jen ho nedotáhli do úspěšného konce - a i z toho máme radost, pohráli jsme si (o co jiného tu jde?)! A navíc, my se na ty nápovědy vždycky těšíme, protože i když nám často nic nového neřeknou, téměř vždy nás pobaví - stejně jako motto v kontextu :-)

Papi (Eskymáci), 2011-06-20 12:29:20
Myslím, že po předchozích ročnících nikdo nemohl čekat o moc jednodušší šifry. Krutá (zá)krůta je prostě krutá. Letošní ročník obsahoval množství bezvadných nápadů (především 2. a 3. stanoviště) a náš tým si ho opravdu užil (i když nepatříme mezi TOP 10). Děkujeme krutým orgům!

Yeti (kancl), 2011-06-20 12:28:50
s/s mottem je 9/s mottem je 8/

Finn (Aplikovaní Hrošíci), 2011-06-20 12:17:47
Chvály: - dobrý (při vhodně zvolených šifrách) formát hry - akorát na soboru, po Brně, s DEAD po 2 hodinách - hodně grafických a nápaditých šifer (vždycky mám rád, když se využije prostředí, netradiční pomůcky apod.) - ochota orgů, když jsme jim na nás dali špatné tel. číslo - minimální náklady na hru Kritika: - Špatná dramaturgie a otestovanost šifer. Tedy, orgové zjevně přiliš netušili jak je která šifra náročná, nebo jim bylo jedno jak šifry uspořádají. Žádná ze šifer 1-7 nebyla oddechovka a mnoho z nich bych si dokázal představit daleko vyladěnější: # šifra 1 - motto jen mátlo # šifra 2 - bez nápovědy skoro nedatelné # šifra 3 - moc pěkná šifra, ale celkově se dělala poměrně dlouho, když si člověk toho ACTG nevšiml úplně okamžitě, tedy náskok oproti DEAD nápovědě jsme měli poměrně malý - proč by se to nemohlo počitat jako 2 šifry? Takhle se jen zvyšovala frustrace týmů, které si myslely, že jdou konečně na 4-ku a zjistili, že ještě nedoluštili ani 3-ku. # šifra 4 - pěkná šifra, měl jsem z ní radost, jen mi přišlo hodně neintuitivní, že čárka jsou 3 dílky, protože námořnické standardy v hlavě asi nikdo nemáme. # šifra 5 - myšlenka pěkná, ale nevyladěná. Znázornění transformací nahoře dávalo smysl až po doluštění šifry, zbytečně vybrané obrázky, které vedly na jiné ulice, než byly správné (např. ulice Bodláková) # šifra 6 - pravé 2 bludiště byly o 2 minimetry kratší (alespoň v našem zadání). Zdálo se nám tedy, že tím jsou dané dvojice, což nás připravilo asi o 3/4 hodiny různého překreslování na fólii a překrývání. # šifra 7 - celkem zbytečně vynechané ohraničení křížovky - vedlo na mnoho zcestných úvah, které nebylo čím vyvrátit. Polovina z řešení šifry dost nešikovně schovaná v mottu. # šifra 8 - na tu nemám vyhraněný názor - my ji nedali, ale asi byla lehká zpětně viděno, takže v pohodě. - obecně: * většinou správný výklad motta naprosto klíčový pro řešení šifry v rozumném čase * ale nešlo na to spolehnout, občas bylo motto až zavádějící * zbytečně komplikovaně zašifrovaná DEAD nápovědy (další zbytečná demoraliace slabších týmů). * hru si podle mě dobře užily hlavně týmy, které jsou dlouhodobě na špici, nebo kterým se zrovna ten den dost dařilo (tipoval bych tak prvních 10). Pro zbylých 40 týmů podle mě hra poskytovala zážitek spíše slabší. Dává to hře trochu elitářský nádech, což jste možná nechtěli. * do budoucna bych doporučil šifry velmi důkladně protestovat, protože je vidět, že nápady máte skvělé, VELMI originální, ale chybí někdo, kdo by vás trochu ukáznil :-)

Héra (Jeníčci), 2011-06-20 12:03:45
To Laďa: Zařazení těžké šifry, kterou nedá 90 % pole bez nápovědy, se může úmyslně či neúmyslně stát. Zde se nic moc neděje, když nápověda i záchrana jsou k dispozici relativně brzo. Já jsem chtěl hlavně říci svůj názor, že není dobré, aby takové šifry tvořily polovinu hry. Kdy nápovědy nejsou pomocným, ale základním stavebním kamenem hry. To Lama: Nerad diskutuji s termíny "nesmysl" a "omyl", pokud nejde o fakta, ale o názory. Obzvláště když ten nesmysl, podle tvého názoru, za jiných podmínek, které stanovuješ podle svého názoru, už nesmyslem není. Stejně u toho mého "omylu", když tu mez místo na 5 % nastavíme na 0 %, tak už to podle tebe není omyl. Pro mě je málo už těch 5-10 %, což vlastně přepočteno na člověka znamená cca 2 %. To může být tím, že skutečně těchto pár lidí napadne totéž, co napadlo autora. Aniž by k tomu došli analytickou cestou. Bohužel to ale funguje tak, že čím hezčí a lepší nápad autor dostane, tím méně lidí ho dostane (navíc v krátkém čase) taky. Pokud ten autor neudělá nic, aby je k tomu přivedl (nebo to dokonce úmyslně ztíží). Opakuji, že podle mého názoru to není dobře, ale že je právem orgů to mít právě takto. "rozhodně ti nechci brát tvůj názor, že Krůta není dobrá šifrovačka" je tvůj omyl, toto jsem nevyslovil. I takto postavená hra si svou spokojenou klientelu nacházela, nachází a dokud bude nacházet, tak je pro ni dobrá. Já říkám, že mně to takto nevyhovuje. Nikoho nenutím, aby cokoliv měnil, jen se této hry nebudu zúčastňovat, což je zase moje právo. "Na závěr si neodpustím rýpnutí - čekání na dead ("no, už nám zbývá jen 15 minut, tak na proč to řešit?") je vaše a jen vaše volba" - do koho rýpeš? Podle slov "vaše" to totiž vypadá, že do nás, ale opět jsem nic takového nenapsal. Naopak, my jsme pro zachování cti dvě šifry doslova domlátili k řešení kolem 15 minut po limitu, bez ohledu na to, že jsme tím ve hře ztráceli. Nějak jsme nechtěli mít červené políčko u šifry, která byla 100 % principiálně vyřešena, stejně jako týmy, které ji jen vyseděly.

Dero (Přizdisráči), 2011-06-20 11:43:40
Yeti: Však motto nebylo nikde k řešení zapotřebí, ale zároveň je součástí zadání a má vztah (nejčastěji) k principu řešení šifry. Souhlasím, že zde hodně záleží na míře souznění uvažování týmu a orgů, ale i v případě nesouznění se leckteré motto dá rozebrat hrubou silou (my jsme takhle z motta vytloukli princip bludiště). A k té sedmičce, to fakt nikdo v týmu neznal alespoň od slyšení Sigmu Olomouc, Delta Force, Katherine Zetu-Jones nebo Etu Hlinsko?

Yeti (kancl), 2011-06-20 11:27:57
Dero: Hint v podobě motta není hint. S mottem je sice 9 podívám se a jdu dál, ale podle pravidel motto není k řešení zapotřebí. Já bych k letošním šifrám řekl, že v nich sice byly hinty, ale asi jen pro někoho, kdo myslí stejně jako orgové. Skoro všechno jsme řešili hrubou silou, zkoušením možných principů. A na šifru, kde jsme autorský princip odhalili (7), jsme nakonec brali DEAD, protože kromě alfy jsme žádné řecké písmeno doplnit nedokázali.

Yeti (kancl), 2011-06-20 11:21:20
Míla: Jsme sice brněnský tým, ale ulici jsme žádnou nepoznali, takže odpovím... Obrázky nahoře navádějí na ulice. Žádné takové nejde v Brně najít. Takže se změna zkusí s tím pojmenováním obrázku - dredy a louh jsou pozdeřelá slova a lze odebrat písmeno na alespoň trochu vyslovitelné slovo dost málo způsoby. V indexu ulic se najde Drdy a Luh, čímž se teorie ověří, a pak se prostě tipuje a hledá v indexu dál.

Dero (Přizdisráči), 2011-06-20 11:14:33
Lamo, na osmičce byl naprosto jasný hint v podobě motta a solidní hinty i v samotných větách (parafrázuji: podívejte se, jak se tváří; tihleti ksichti). Hinty byly ve všech šifrách.

Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-20 11:11:34
Tak můj předchozí příspěvek byl asi 5x delší, ale zjevně mám nějaký problém s fórem a prohlížečem (Firefox 4.0). Tak to asi nebudu zkoušet znovu.

Richard (Borci v uvozovkách), 2011-06-20 11:08:37
Kdy� jsem si přečetl Hérův komentář, tak mě napadlo, �e v podsatě napsal to, co si myslím také, ale proto�e v pár věcech se přece jenom li�íme, pokusím se to dát dohromady znovu. Předně mám zato, �e není dobré, kdy� se vět�ina týmů na vět�ině �ifer neobejde bez nápovědy. To je prostě statistický fakt, který ukazuje, �e �ifry byly v kontextu hry příli� tě�ké (ne nutně �patné). Druhá věc, na �ifrách se mi líbily originální nápady, a za ty orgy chválím - namátkou mapa, cihly, �védská, případně zajímavá kompozice \\

Mila (Albert Stallone), 2011-06-20 10:54:34
Mohl by nejaky nebrnensky tym napsat, jak lustil petku? Neznat Bidlaky, sedime tam asi mnohem dele...

Laďa (NaPaLM), 2011-06-20 09:31:03
Krůta už tradičně patří mezi šifrovačky s nejčistšíma šiframa. Šifry byly pěkné a datelné. Nevhodně těžká šifra by mohla být ta, kterou by nikdo nedal bez nápovědy a taková se nevyskytla. Škoda, že je zveřejněn jen výsledek řešení a ne postup řešení - určitě by se počet kritiků šifer zmenšil na minimum. Já doufám, že co se kvality a obtížnosti šifer týče, že se Krůta ani v dalším ročníku nepohne směrem k lehčím šifrám a snad ani k těžším... Určitě dobrá prác! Víc snad v reportáži.

Lama (voy-a-ger), 2011-06-20 01:10:35
Héra - Všechno je otázka vkusu, rozhodně ti nechci brát tvůj názor, že Krůta není dobrá šifrovačka. Nicméně se neubráním kritice některých tvých zdůvodnění: 1. Hodnotit šifru podle toho, kolik lidí ji vyřešilo, je nesmysl. Ano, můžeme to udělat třeba u TMOU - pokud na stanoviště dojde 180 týmů a odejde 10, tak ta šifra asi byla neúměrně těžká. Nicméně Krůta je nastavená tak, že nápověda přichází poměrně brzy (hodina je u těžké šifry nulový čas), takže orgové se nemusí bát dát opravdu těžkou šifru. 2. Nejen šifra, ve které je několik středně velkých až velkých hintů, nebo která přímo trošičku popisuje, co s ní, je dobrá. Ano, šifra, ve které toto úplně chybí, dobrá není, ale taková letos na Krůtě nebyla (snad až s výjimkou 8, ale to je prostě taková hezká lehoučká šifra čistě pro zábavu, takže to nevadí a navíc i tam bych pár minihintů našel). Pokud mi nevěříš, rád tady vypíšu hinty k jakékoliv šifře 1-7 :) 3. "Nápovědy by měly sloužit k záchraně hráčů." Omyl. Nápovědy by měly sloužit k ulehčení řešení šifry. Šifra, která nelze vyřešit bez nápovědy, je špatná. Šifra, kterou bez nápovědy vyřeší 5% týmů, je těžká, ale ne špatná. Souhlasím, že dávat takové šifry tam, kde je nápověda teréní na kótě 5 km od stanoviště, případně kde se nápovědy penalizují, je asi trošku hloupé. Nicméně pokud tu nápovědu dostane každý za pouhou hodinu, tak na tom nevidím nic špatného. I u takové šifry lze totiž aktivně šifru analyzovat a zkoušet různé věci, takže pak člověk šifru rychleji vyřeší po příchodu nápovědy, i kdyby mu bylo jasné, že bez ní to nedá. Na závěr si neodpustím rýpnutí - čekání na dead ("no, už nám zbývá jen 15 minut, tak na proč to řešit?") je vaše a jen vaše volba. My jsme letos 2 šifry vyřešili těsně před limitem deadu. Pokud se hra zvrhne v čekání na smsky, je to vina týmu, že se nechá neúspěchem tak snadno demotivovat. Ale ještě jednou - pochopitelně je to tvoje právo myslet si, že Krůta je špatná šifrovačka. Já třeba Krůtu považuji za jednu z nejlepších šifrovaček roku a to chodím téměř vše, co se dá, takže smekám, že to Pája, Dejw a Ricc dokáží jen ve třech :)

Paní Mláková (Dopplerův jev), 2011-06-19 23:29:25
Za červené týmy prohlašuji, že jsme si hru užili! Na spoustu her se totiž jako podprůměrný tým vůbec nehlásíme, protože bez nápověd a možnosti posunu ve hře záchranou bychom hned skončili. O herním systému jsem s Krutými už debatovala a jejich vysvětlení a tři ročníky mě přesvědčily, že to má svůj smysl (někdy jsme šifru prolomili i po více než dvou hodinách, i když to je fakt výjimka). Pro nás by byla lepší nápověda po hodině a pak (v momentě, kdy nám obvykle prozradí něco, co už dávno víme) vyzrazení hned či dle našeho uvážení, protože tým už pak odmítá luštit a hodinu se baví něčím jiným a spíš čeká (což je ovšem náš problém). Jenže to by nabouralo systém hry a jednotné hodnocení, nejde to dělat na míru slabším týmům. Takže se na Krůtě snažíme dojít co nejdál (v našem případě cca do půlky) a vyluštit aspoň něco... Ono je to fakt těžké. Třeba Krtčí norou s pro nás ideálním herním systémem nás loni zmastila na časech zavírání stanovišť, nestíhali jsme a zbytečně jsme otevírali nápovědy a brali záchrany, protože jsme nestíhali v limitu doluštit šifry, které nám většinou sedly. Holt každý má laťku a limit schopností jinde a my jsme rádi, že si můžeme zahrát aspoň něco. Na Krůtě jsou dle našich dojmů většinou šifry typu "jéžiš my jsme blbí" mnohem častější než "jéžiš to je blbý" (samostatnou kategorií je "na nás je to moc těžký"). Loňské a předloňské šifry nám sedly trochu líp, ale i letos jsme se výborně pobavili a děkujeme za pěknou hru. Součástí hry nejsou jen šifry, ale i krutý humor, atmosféra, milí krutí orgové a Brno :-)

Héra (Jeníčci), 2011-06-19 22:57:02
Na Krůtě jsem byl podruhé. Na 1. ročníku jsem nebyl spokojen s řešitelností šifer, proč trávit den čekáním na další a další SMS. Po 4 letech jsem tedy zkusil, zda došlo k vývojovému pokroku. Ne úplně naslepo, podíval jsem se na jednu loňskou šifru a zdálo se, že by mohlo být dobře. Ale nebylo. Nejlépe to vidíte na vlastních statistikách. Můj názor je, že když šifru bez nápovědy vyřeší kolem 10 % týmů, tak není dobrá. Takže když pomineme poslední 2 šifry, kde není statisticky významný vzorek, je takových polovina. Tabulka, ve které bílá barva vyřešení bez nápovědy tvoří výraznou menšinu v moři zelených a červených, není dobrou vizitkou. Dost týmů, které nemají téměř nic než červenou - jak si tu hru asi užily ? Přitom ty šifry vůbec nemají špatné nápady. Originální využití fólie, nápisů na zdi apod., jen jsou jakoby nedotažené do podoby vhodné pro hru. Kde cílem není informaci utajit, ale dovést k ní týmy po definované cestě. Vypadá to, že šifry samy o sobě neobsahují vodítka ke svému řešení a týmy jsou postaveny před úkol dostat stejný nápad jako autor šifry. Nápovědy, které by měly sloužit k záchraně hráčů, slouží k záchraně šifry. Přitom první nápověda je už rovnou připojena k zadání formou motta. Určitě je vaším právem mít hru právě takovou, založenou na posílání nápověd a pohybu prostřednictvím záchran, ale já tedy zase pár ročníků vynechám. Je to opravdu škoda, protože za hrou je vidět spousta práce a nápadů, funguje organizačně perfektně.

 *   * ***   *   * *****    **          *  *****    **  *    *   * ***     *   *****   *   
 *  *  *  *  *   *   *     *           *      *    *     *   *  *  *  *  ** **   *    * *  
 ***   ***   *   *   *    * *          *     *    * *    *   ***   ***   * * *   *   *   * 
 *  *  *  *  *   *   *   *****         *    *    *****   *   *  *  *  *  *   *   *   ***** 
 *   * *   *  ***    *   *   *          *  ***** *   *  *    *   * *   *  ***    *   *   * 

5. ročník
/ .. .
189 hráčů v 50 týmech
13 stránek
Turkey commander 1.0
© 2015
 Ročník: 
0 1 2 3 4 6 7 8 9 10 11 12
Zkuste třeba help
[]